Blueberry-meringue cupcakes

P1030017 P1030020 P1030056 P1030059 P1030066 P1030065  P1030075


Underbara små cupcakes! Stressat som någon tok och irriterat min pojkvän men resultatet blev ju fint. Halva satsen tog min bror, resten finns det inte många kvar av. Betydligt bättre bilder än med mina gamla Canon. Nu kommer jag att sova gott.

 

Blåbär-vitchoklad cupcakes

  • 150g smör
  • 2 ägg
  • 3½ dl mjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 200g gräddfil
  • 100 g vitchoklad
  • 50 g blåbär

Maräng

  • 4 äggvitor
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 dl socker

1. Vispa smör och socker. Tillsätt ett ägg i taget under vispning. Blanda de torra ingredienserna i en annan skål. Tillsätt de torra ingredienserna och gräddfilen i sockersmeten. Blanda inte mer än nödvändigt. Hacka chokladen grovt och blanda i försiktigt.

3. Fyll 3/4 av muffinsformarna och tryck ner blåbären. Gräddas i 200 grader 12-15min eller tills en provsticka kommer ut torr. Låt svalna.

4. Vispa äggvitorna fluffigt. Tillsätt socker och vanlijsocker. Smeten är klar då man kan vända skålen upp och ner. Spritsa marängsmeten på muffinsarna och grädda i ugnen 3-5min, eller tills marängen fått lite färg.

Kommentera

