Carrot cake

P1030142 P1030149b P1030150  P1030156    P1030175 P1030177

Idag blir det morotskaka med två tjocka lager frosting. Vet inte hur smart det är då jag tidigare idag var på brunch och fick i mig allt från croissanter till köttbullar.

Har bakat morotskaka tidigare men tänker nu prova ett nytt recept med frosting både i och på kakan. Hade kakan lite för kort stund i ugnen så den blev lite för degig i mitten, annars var den god. Tog kanske lite för stor bit för nu ligger jag i sängen och tänker inte stiga upp igen. Foodcoma.. To be continued (next week).

Cream cheese frosting

Ingredienser

  • 300g philadelphia
  • 1 tsk vaniljextract
  • 1,2 dl osaltat smör, rumstempererat, skurna i små kuber
  • 450 g florsocker

Så här gör du frostingen

  1. Vispa philadelphia och vaniljen mjuk med elvisp i ca 2 min. Vispa på medium nivå och tillsätt  smör lite i taget, vispa tills smeten är jämn.
  2. Vispa på lägsta nivån. Tillsätt socker lite i taget, vispa tills smeten är jämn.

Morotskaka

Ingredienser

  • 3 dl mjöl
  • ½ tsk bakpulver
  • ½ tsk matsoda
  • 1 tsk malen kanel
  • ½ tsk flingsalt
  • ½ tsk malen ingefära
  • 1/4 tsk muskotnöt
  • 170 rumstempererat osaltat smör, plus lite till pannorna
  •  1,2 dl muscovadosocker
  • 0,6 dl strösocker
  • 2 ägg
  • 1 tsk vanilj extract
  • 0,6 dl vatten
  • 4-5 morötter, skalade and rivna
  • 2,5 dl pecannötter (1dl finhackade till smeten, 1,5 dl grovt hackade till dekorering)

Så här gör du kakan

  1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra en rund form och sätt lite mjöl i formen. Blanda mjöl, bakpulver, matsoda, kanel, salt, ingefära och muskotnöt i en skål.
  2. Vispa smör och socker ljust och fluffigt med elvisp. Tillsätt ett ägg i taget. Vispa i 3 min. Tillsätt vanilj, vatten och morot. Vispa tills smeten är jämn, ca 2 min. Vispa på lägsta nivå och tillsätt mjölblandningen. Tillsätt de finhackade nötterna till sist.
  3. Häll smeten i formen. Grädda i ugnen tills kakan är gyllenbrun och en provsticka kommer ut torr, 35-40 min. Låt svalna i formen i 15 min. Använd en kniv runt kanterna för att få kakan att lossna lättare, vänd kakan på ett fat. Låt svalna helt i 15 min.
  4. Dela kakan med en vass kniv. Sätt bottenhalvan på ett serveringsfat. Sprid ut hälften av frostingen på kakan, sätt på andra kakhalvan. Sprid ut resten av frostingen på toppen och sidorna. Tryck försiktigt in de grovt hackade nötterna längs sidorna. Kyl i en timme före servering.

Lämna en kommentar