Karelian pasties

Fortsätter på den salta vägen. Gjorde en liten förfrågning igår på facebook om vad jag skulle baka. Fick flera bra förslag och bestämde mig får att göra karelska piroger. Anna, jag tycker synd om dig då ni inte har karelska piroger i Stockholm! 😀 Har alltid tänkt att det är jättesvårt att göra piroger men det lät inte så svårt på receptet. Hur fina dom blir är en annan sak. Ska göra mitt bästa! Ska försöka göra finare än vad Anthony Bourdains gjorde då han var i Finland, hehe…

Tänker vara traditionell och göra äggsmör till pirogerna. Annars kan man sätta lite vad som helst på pirogerna tycker jag. Bara en smörklick, med några ostskivor eller så kan man pimpa till dem med pesto,mozzarella och tomatskivor.

Satsen jag gör räcker till 20 piroger.

Karelska piroger

Ingredienser

Deg

  • 1 dl vatten
  • ½ tsk salt
  • ca 2 dl rågmjöl
  • 2 dl vetemjöl

Fyllning

  • 2 ½ dl vatten
  • 1 ½ dl risgryn
  • 5 dl mjölk
  • 1 tsk salt

Gör så här

Häll riset i det kokande vattnet och koka ca 2 min. Tillsätt mjölken och låt koka sakta ca 35 min. Rör om då och då. Smaksätt med salt. Låt svalna.

Blanda mjölet i kallt vatten så att degen blir fast och seg. Baka ut kakorna till runda eller ovala bottnar. Bred ut fyllningen på bottnarna. Vecka bottnarna. Grädda i 250 C. Pirogerna är färdiga när de har fått vacker färg på ytan och på bottnen.

Kommentera

