Chocolate-beer cake

P1040018 P1040108

Har varit hemma i Malax hela helgen. Var hemma sist för två månader sen. Allt för länge sen. Har varit så skönt att bara ta det lugnt och inte tänka på jobb eller skola. Det är annan stämning här än i Helsingfors. Så mycket mindre ljud och stress..

Bestämde mig för att experimentera lite med ett kakrecept genom att tillsätta tre olika ölsorter i tre små kakor. Var ganska intressant faktiskt. Använde mig av Double chocolate stout, London porter och Keisarin elowehnä (veteöl). Smakade mest av veteölen som jag trodde att helt skulle försvinna. London porter var kanske inte den bästa sorten, passade inte så bra med chokladsmaken. Tyckte kanske bäst om Double chocolate stout-kakan. Måste nog ta och prova med andra ölsorter nån annan gång också. 🙂 Receptet är för en normalstor chokladkaka (22cm). Jag gjorde så att jag mätte upp mjölblandningen, sockerblandningen, äggblandningen och smöret och delade det i tre. Sen värmde jag upp de tre olika ölsorterna med smöret. Sen var det bara att blanda ihop och grädda. Måste också nämna att kakan är bättre om den fått stå i kylen över natten.

 

Chokladkaka med mörkt öl

  • 125 ml öl (någon mörk öl med mycket smak)
  • 110 g smör, osaltat
  • 1.25 dl strösocker
  • 0,5 tsk vaniljsocker
  • 0.75 dl muscovado
  • 1 dl kakao
  • 1 stort ägg
  • 0,75 dl gräddfil
  • 2,25 dl mjöl
  • 0,25 tsk bikarbonat
  • Servera med en god vaniljglass om man vill (men smaka först utan, kan hända att ölsmaken försvinner om man äter med glass)

Värm ugnen till 175 grader. Smörj en kakform (jag använde mig av en liten, 12cm). Häll öl och tillsätt smöret i en kastrull. Värm tills smöret smält. Häll blandningen i en stor skål och tillsätt kakao, socker och vaniljsocker. Blanda. Vispa äggen ljust och fluffigt i en annan skål. Blanda i creme fraiche och rör om. I en annan skål, blanda mjöl och bikarbonat. Häll äggblandningen i chokladsmeten och rör om försiktigt. Tillsätt till sist mjölblandningen och rör om. Häll smeten i den förberedda kakformen och grädda i ugnen i 30-40 minuter.

(Sista dagen man kan rösta på min päroncheesecake på adressen http://www.arlaingman.fi/keittio/ klicka på reseptit och päärynäinen vaahterasiirappijuustokakku och klicka äänestä.)

Kommentera

