Chemistry

Som några av er vet så läser jag kemi på Tölös vuxengymnasium inför inträdesprovet i näringslära i vår. Kan säga att det varit väldigt utmanande. Det har varit jag emot min inre rädda, osäkra mattehatare som har bestämt sig för att jag inte kan tänka logiskt. Börjar sakta men säkert bli av med ångestkänslorna som kryper fram då det kommer en räkneuppgift (samma känslor som i högstadiet) men har ännu en lång väg att gå. I inträdesprovet är det 15 kemifrågor, 15 biologifrågor och en textuppgift. Kollade igenom förra årets frågor och blev glad då jag kunde svara rätt på det som var tagna ur Kemi1. Nu är det bara att kämpa sig igenom böckerna och uppgifterna under resterande mörka vinterkvällar. Snart blir det vår och jag är helt säker på att jag kommer att känna mig mycket säkrare på mig själv och vad jag kan åstadkomma. Bara man vill tillräckligt mycket. 🙂

Lite bakkemi.

Proteinet i mjölet ger struktur  åt bakverken, från knaprigt bröd till fluffiga sufflér. Då vätska tillsätts i mjölet dras proteinerna mot varann och binds ihop. Glutenproteinerna i mjölet ger degen bra jäsegenskaper och gör degen elastisk. Då degen jäser bildas nya trådar mellan glutenproteinerna som bildar ett stor nätverk av trådar. I ugnen är det proteinet och stärkelsen som skapar brödets håliga, luftiga innandöme. I bakverk strävar man ofta efter en mjukare, smuligare konsistens vilket betyder att man inte behöver så hög proteinhalt i mjölet.

Bakpulver och bikarbonat friger koldioxid som förstorar bubblorna som redan finns i smeten. Bikarbonat reagerar med syra – citronsaft, surmjölk, honung, choklad är alla sura – som producerar koldioxid  som i sin tur fluffar upp smeten.

Äggvitan fungerar som jäsmedel och gör smeten fluffig. Det är äggviteproteinerna i äggvitan som gör att ägget skummar upp då det vispas. Äggulan å andra sidan ger bakverken fukt och fyllighet. Äggulan och äggvitan tillsammans ger smeten en mjuk konsistens och en fin färg.

Bakning är kemi i allra högsta grad.

Kommentera

