Hoppsan. Blev en liten paus i bloggandet. Sommaren är ju snart här och man börjar kanske tänka lite mer på att komma i någon slags strandform. Hehe. Men nu är det påsk och klart att man ska få unna sig en godsak eller 3. Idag kör jag ännu med lite nyttigare men mot helgen kommer det att bli tårta och annat smarrigt.

Har skåpen fulla med mjöl och allt möjligt som jag borde göra mig av med. Blir ju renovering här om mindre än en månad. Det fick bli semlor med min rostade mysli i. Ja, jag har redan sagt det men jag säger det igen. Nybakt bröd är underbart <3. Fast det bara är enkla semlor så är dom så ljuvliga då dom just har kommit ut ur ugnen. Bröddoften som sprider sig i lägenheten är en trevlig liten bonus. Bäst smakar dom med en klick smör och en god gouda.

Myslisemlor

  • 2,5 dl vatten, 42 grader
  • ½ påse torrjäst
  • 4,5 dl vetemjöl
  • 0,75 dl rågkross
  • 0,5 dl rågmjöl
  • 2 msk olja
  • 2 msk honung
  • 2 dl hemlagad mysli (går säkert lika bra med köpt)

1. Häll vattnet i en skål. Blanda jästen med lite vetemjöl och tillsätt blandningen i vattnet.

2. Rör i 1 dl vetemjöl med resten av ingredienserna. Tillsätt resten av vetemjölet och arbeta till en deg. Låt jäsa under duk till dubbel storlek.

3. Stjälp upp degen på bakbordet och forma till bröd. Låt jäsa under duk.

4. Grädda i 225 grader i 10-12 minuter. Servera med smör och en god ost 🙂

Kommentera

