Lemon curd pie


Halloj! Blev en liten paus med bloggen. Det har ju hänt så mycket! Eller nja, lite i alla fall. Den största nyheten är att jag kom in på universitetet i Helsingfors! Totalt överraskad blev jag. Var helt säker på att jag skulle vara tvungen att jobba ett år till. Men nej, hösten blir full med en hel massa plugg istället. Det känns bara kul faktiskt. Eller ja, nervöst förstås eftersom det kommer att bli en hel del kemi, men det kommer att gå fint! Kom alltså in på Livsmedelsvetenskap som är en helt ny linje. Nej, jag vet inte helt och håller vad det går ut på men det kommer att bli intressant. Hoppas verkligen att det är den rätta linjen för mig. 🙂

Den här pajen gjorde jag då jag var hemma i Malax. Sur lemon curd med söt hallonmaräng, yummy. Mamma tyckte väldigt mycket om den. Tror att jag ska göra den igen nästa gång jag åker hem på examensfest, min egen. Jag blev ju faktiskt fysioterapeut här för ett tag sen. Tänkte kanske byta ut hallonen mot blåbär eller nåt. Vi får se. 🙂

Lemon curd pie with raspberry meringue

Ingredienser

Botten:

  • Färdig pajbotten (fryst)

Lemon curd:

  • 9 citroner
  • 2,5-4,5 dl socker
  • 150 g smör
  • 6 msk maizena
  • 6 ägg
  • 6 äggulor

Hallonmaräng

  • 3 äggvitor
  • saft av en halv citron
  • 3,5 dl socker
  • 50 g hallon

Gör så här:

Lemon curd

  1. Koka upp saften från sex citroner och skalet från nio tillsammans med socker (jag satt i ca 3 dl eftersom jag inte ville ha krämen så söt) och smör. Sila vätskan.
  2. Blanda maizena med saften från de tre sista citronerna och rör ner i blandningen.
  3. Vispa äggen lätt och rör ner dem i vätskan, sjud under vispning tills krämen tjocknar. Låt svalna.

Hallonmaräng

  1. Sätt ugnen på 175 grader. Tryck ut pajdegen i en form. Nagga bottnen och täck bottnen med folie. Lägg på en vikt t.ex. en tallrik i pajformen för att undvika luftbubblor. Grädda pajskalet i 10 minuter. Låt svalna.
  2. Fyll skalet med lemon curd. Värm ugnen till 250 grader.
  3. Vispa äggvita tillsammans med citronsaft och 1 dl socker. Tillsätt ytterligare 1 dl socker. Rör ner hallonen i resterande socker och vänd ner i äggviteblandningen i omgångar. Vispa till ett fast skum.
  4. Spritsa marängen över pajen och grädde pajen i ca 5 minuter eller tills marängen fått lite färg.
One thought on “Lemon curd pie

  1. Pingback: strawberry meringue pie |

Kommentera

