Light strawberry Ice cream

 

Äntligen tid för lite ice cream making! Har faktiskt inte gjort glass så många gånger eftersom jag inte haft tillgång till en glassmaskin. Men nu ska jag börja experimentera. Började med två enkla varianter, jordgubb och mango. Kan ju inte gå fel med färska frukter och bär. Glass ska vara fräscht och inte för sött. Därför tycker jag om det här receptet som inte innehåller så mycket grädde och socker. Man kan också lätt byta ut bären/frukten mot något annat. Dessutom är det löjligt enkelt.

Kollade lite på rean igår och så hittade jag det som jag letat efter ett tag nu. Platta, svarta, fyrkantiga fat. Hade bara sett såna på tv och tänkte, jamen, dom skulle ju vara så fina! De jag köpte är av märket Revol och jag hittade bara ett litet fat och ett lite större. Måste kolla om de finns att köpa online. Om inte, så kommer de i alla fall att synas på flera av mina foton.

Annars då? Har ledigt imorgon och hel
a helgen, jippii! Måste säga att det

har varit en ganska tung sommar med mycket jobb. Är helt enkelt inte van att stå 6-8h per dag i ett varmt café. Men det är inte mycket kvar nu. På söndag åker jag och syster hem till Malax och är där en hel vecka. Ska bli så skööönt. 🙂

 

 

Strawberry ice cream

  • 200 g fresh strawberries
  • 90 g sugar
  • 1 egg yolk
  • 1 tablespoon lemon juice
  • 2 1/4 dl milk (not fatfree)
  • 1 dl heavy cream
  1. Mix the strawberries together with the lemon juice, milk, sugar and egg.
  2. Combine the strawberry mixture with the cream. Make sure that all ingredients are thoroughly mixed.
  3. Pour the mixture into the ice cream machine. It will be ready in 35-45 minutes.
Kommentera

