Ginger bread whoopies

Ciao! Nu har jag ledigt över en vecka så jag är på jättebra humör! Har varit på stan och kollat runt idag. Blev lite spontanshopping för min del. Sex nya vita fat och fyra vinglas. 🙂 Allt på rea. Imorgon kommer mina föräldrar från Italien så jag åker med dem till Vasa. Kul! Ikväll ska vi på konsert. Iron maiden. Nej, de är inte mitt favoritband. Låångt ifrån. Men min pojkvän vann biljetter till konserten så vi måste ju gå. Det hör till mat och allt också. 🙂 Igår bakade jag whoopies som jag tog med till jobbet. Mitt fina nya förkläde (Marimekko) fick också vara med på bilderna. Fin gädda.

Pepparkakswhoopies med citronfyllning

(två plåtar)

Whoopies

  • 3,5 dl vetemjöl
  • 1 tsk kanel
  • 1 tsk ingefära
  • 1 krm muskotnöt
  • 0,5 tsk bikarbonat
  • en nypa salt
  • 85 g smör, mjukt
  • 1/4 dl muscovadosocker
  • 0,5 dl mörk sirap
  • 1 ägg
  • 1 krm vanilj

Citronkräm

  • 100 g philadelphia
  • 1 citron, rivet skal + saft från 1/2
  • 25 g smör, mjukt
  • 1,5 dl florsocker

Gör så här

  1. Blanda mjöl, kanel, ingefära, muskot, salt och bikarbonat i en skål.
  2. Vispa smör med muscovado ljust och fluffigt. Tillsätt ägget, sirap och vanilj. Vispa tills smeten är jämn. Tillsätt mjölblandningen och vispa på lägsta nivån.
  3. Forma degen till en klump och plasta in i plastfolie. Frys i 30 min.
  4. Värm ugnen till 175 grader. Ta degen ur plasten och forma små bollar av degen. Grädda på bakplåtsklädd plåt i 5-8 min. Låt svalna.
  5. Vispa philadelphia, citronsaft, citronskal, smör och florsocker fluffigt. Spritsa fyllning på hälften av kakorna och sätt ihop med andra hälften.
Kommentera

