Nutty bread

Åtta veckor till jul! Det firar jag med brödbakning. Ja, det är ju ganska knäppt att affärerna börjar fyllas med julgransbollar och tomtegubbar redan, men jag ser ändå fram emot att inleda glöggsäsongen snart. Tänk va tråkig vintern skulle vara utan julhysterin. Har en hel del receptidéer, tänkte t.ex. baka pepparkakor med smak av öl eller whisky.

Annars har jag haft det lite stressigt med studierna, fysik och kemi första perioden gick inte så bra så jag bestämde mig för att sluta jobba. Så nu har jag lovat mig själv att jag faktiskt ska göra alla saker som jag inte hade tid med innan. För det första ska jag plugga hårt, bara jag övar på min matte så blir det bra. Sen känns det såklart skönt att jag kommer att ha tid att träna, träffa kompisar och bara vara hemma nån kväll också. Ska också fundera om PT-utbildningen blir av. Tycker ju att det skulle passa så bra! Men den kostar ju en hel del också. Sen sticker jag med syrran till något exotiskt ställe efter jul, ser så mycket fram emot de! YES!

Den här veckan blir det två konserter. The national på torsdag och Hurts på lördag. Och mamma kommer på besök! Jippii

Limpa med nötter och frön

Ingredienser

  • 1/2 dl krossat råg
  • 3 dl fullkornsvetemjöl
  • 5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bikarbonat
  • 1 tsk salt
  • 4 dl surmjölk
  • 3/4 dl mörk sirap
  • 1 dl krossade pecannötter
  • 1/2 dl krossade hasselnötter
  • 1/2 dl solrosfrön
  • 1/2 dl pumpafrön

1. Värm ugnen till 200 grader. Smörj en avlång brödform.

2. Blanda ihop alla torra ingredienser i en skål.

3. Blanda ner surmjölk, sirap, frön och nötter.

4. Häll smeten i formen och grädda i 50-60min. Låt svalna under duk.

Kommentera

