Chocolate muffins


Januari! Börjar faktiskt se fram emot att få ordning på rutinerna nu. Har varit ledig ett bra tag och har tappat dygnsrytmen helt och hållet. Det tänkte jag ändra på imorgon! Jag måste komma mig upp ur sängen, har pilates inbokat 7.30, phiuh. En vecka till med ledigt före föreläsningarna börjar. Ska ta mig i kragen och börja förbereda mig inför kurserna, gymma flitigt och testa på nya recept.

Förresten! Nu har jag ju börjat min paleomånad. Det har gått riktigt bra hittills. Vi har bl.a. gjort norirullar med blomkålsris (mixad blomkål), frukostplättar med banan och domhär chokladmuffinsen, allt helt utan mjöl, socker, mejeriprodukter och smör. Lyx med gott samvete.

Chokladmuffins (2 stora, eller fyra små)

Ingredienser

  • 5 st dadlar, urkärnade
  • 1,5 msk kokosolja
  • 1 tsk vaniljextrakt
  • 2 ägg
  • 1 dl mixade mandlar
  • 1 dl kokosflingor
  • 1 dl kakao
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 dl hackade val- o pecannötter

Gör så här

  1. Värm ugnen till 175 grader. Mixa dadlar och kokosolja. Tillsätt vanilj och ägg, vispa till en fluffig smet.
  2. Blanda mandel, kokosflingor, kakao och bakpulver.
  3. Tillsätt mandelblandningen i äggsmeten och rör om.
  4. Blanda i hackade nötter och häll muffinssmeten i muffinsformar
  5. Grädda i 15-18 min (beroende på vilken storlek du gör) eller tills en provsticka kommer ut något kladdig.

Ät dom som dom är eller fixa ihop en hallon”glass” (mixa kokosgrädde, hallon, lite honung och frys). Gött.

Dairy-, gluten and sugarfree chocolate muffins

(4 small muffins)

Ingredients

  • 5 dates
  • 1,5 tbls coconut oil
  • 1 tsp vanilla extract
  • 2 eggs
  • 100 ml almond meal
  • 100 ml coconut shreds
  • 100 ml cacao
  • 1 tsp baking powder
  • 75 grams chopped walnuts and pecans

1. Preheat oven to 175 degrees. Use a mixer to mix dates with coconut oil. Add vanilla and eggs, whisk until fluffy

2. Mix almond meal, coconut shred, cacao and baking powder in a bowl.

3. Add the almond mixture to the egg mixture and stir.

4. Stir in mixed nuts and pour the mixture into muffin tins.

5. Bake in oven for 15-18 min, depending on the size of the tins.

Serve them as they are or with raspberry ice cream (mix raspberries, coconut cream and honey and freeze) Yummy.

Kommentera

