Chocolate-lemon layer cake

Januari är snart förbi och paleon också. Har gått ganska bra om jag får säga det själv. Klarade mig ända tills igår då vi var på exkursion till Fazer från skolan, haha. Ja, vi fick äta hur mycket choklad vi ville. Frestelsen vann. Jag ser det ändå inte som en förlust, jag klarade mig helt bra tycker jag.  Finns många recept som jag kommer att använda mig av i fortsättningen. Kommer att dela med mig av mitt favoritrecept på frukostbananplättar imorgon. Dessutom är jag rätt så säker på att användningen av ris, pasta, potatis och andra spannmålsprodukter kommer att minska märkbart. Det som jag saknat mest är nog ost och jogurt. Bröd kan vara riktigt lyxigt ibland också. Måste också säga att det har varit väldigt dyrt. Nötter, kokosolja, kött, en miljon ägg… Och så kräver det planering. Men det är bara min egen åsikt, kan hända att vi gjorde det onödigt komplicerat också.   Här kommer ett långt recept på en liten kaka, jag vet, man måste jobba lite mer då man utesluter socker, mjöl och mejeriprodukter. Gott blev det i alla fall!

 

Chokladkaka med lemon curd och blåbärsfyllning

Ingredienser

  • 1,2 dl kakao
  • 1,5 dl kokosflingor
  • 0,5 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
  • 10 dadlar, urkärnade
  • 1 dl pecannötter, gärna rostade
  • 4 ägg
  • 1 dl kaffe
  • 1 dl kokosolja, smält
  • 0.75 dl honung
  • 1 tsk vaniljextrakt

Gör så här

  1. Värm ugnen till 160 grader. Förbered två kakformar (jag använde 12cm) med bakplåtspapper och smörj med kokosolja.
  2. Kombinera kakao, bakpulver och salt i en skål. Ställ åt sidan.
  3. Mixa pecannötter och dadlar i en mixer.
  4. Vispa äggen lätt. Tillsätt olja, kaffe, vaniljextrakt, honung och dadelblandning.
  5. Tillsätt de torra ingredienserna och rör till en jämn smet
  6. Fördela smeten jämnt i formarna. Grädda i ugnen i 25-30min eller tills en provsticka kommer ut torr.
  7. Låt svalna på galler.

 

Lemon curd

Ingredienser

  • 5 äggulor, spara äggvitorna till marängen
  • 1 dl citronsaft
  • 0.75 dl honung
  • en nypa salt

Gör så här

  1. Vispa äggulor tillsammans med citronsaft och salt i en liten kastrull.
  2. Värm på svag värme under vispning. Tillsätt honung och vispa tills smeten börjar tjockna. Ta bort från värmen.

 

Blåbärsfyllning

Ingredienser

  • 2 dl blåbär
  • 0,5 dl honung
  • 0,5 tsk vaniljextrakt
  • 2 msk citronsaft
  • 1 gelatinblad

Gör så här

  1. Värm alla ingredienser förutom gelatin i en kastrull.
  2. Blötlägg gelatinet i vatten i ca 5 min.
  3. Mixa blåbärsbladningen med en stavmixer. Sila blandningen och lägg i gelatin.
  4. Låt svalna och ställ i kylen.

 

Maräng

Ingredienser

  • 3 äggvitor
  • 1 msk citronsaft
  • 0,75 dl honung

Gör så här

  1. Vispa äggvitor vitt och fluffigt med elvisp. Värm honungen i en kastrull tills den börjar få lite färg.
  2. Tillsätt citronsaften. Häll den varma honungen i en tunn stråle i marängen och vispa samtidigt

 

Lägg ihop kakan

  1. Dela kakbottnarna i två eller tre delar.
  2. Blanda 5 dl marängsmet med 5 matskedar lemon curd och lägg på den första kakbottnen.
  3. Varva med vardera fyllning. Spara marängsmet till att täcka kakan.
  4. Täck kakan med den kvarvarande maräng-citronsmeten
  5. Bred ut lemon curd på kakan och spritsa marängtoppar runt om. Bränn marängen med gasbrännare.

 

ImageImageImageImage

Kommentera

