Blueberry cupcakes

ImageImageOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Känner mig otroligt lättad efter att jag blivit godkänd i första kemilabbtenten. YEAH! Har fått stå i labbet från 10-17 vissa dagar. Det har varit kul att stå där i vit labbrock, skyddsglasögon och se ut smart ut. Enda jag inte gillar är räkneuppgifterna. Matte är verkligen inte min vän, än så länge.

Helgen blir full med fest! Två inflyttningsfester på raken. Skulle göra blåbärscupcakes med en cheesecakefyllning igår. Det gick inte riktigt som jag hade föreställt mig. Tog ut dem ur ugnen, alla fortfarande intakta. Efter fem minuter hade alla kollapsat. Kvar fanns en enda kletig gegga. Tur att jag hade tid att göra nya idag. Skönt att stå i köket och baka en fredag med Beyonce på högsta volym, elvisp i handen och inte bry sig om hur trötta grannarna blir på mitt sjungande..

Har flera gånger gjort för lite frosting och blivit tvungen att göra mera. För att undvika extra arbete brukar jag göra lite extra istället. Om det lämnar smörkräm över kan man bra ha den några dagar i kylen eller så kan man också frysa den. Sen då den behövs så är det bäst att tina den frysta smörkrämen i kylen över natten och sen låta den bli rumstempererad före användning. 🙂

Blåbärscupcakes med blåbärsfrosting

Ingredienser

  • 170 g smör
  • 75 g muscovado
  • 75 g strösocker
  • 2 ägg
  • 180 g gräddfil
  • 1 tsk bakpulver
  • 0.5 tsk bikarbonat
  • 200 g mjöl
  • 1 tsk vaniljextrakt
  • 2 dl blåbär

Frosting

  • 175 g smör
  • 200 g florsocker
  • 3 msk saft av blåbär
  • 1 krm vaniljpulver

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175 grader. Förbered en plåt med cupcakeformar.
  2. Vispa smör och socker, tillsätt ett ägg i taget.
  3. Tillsätt creme fraiche i smeten. Blanda mjöl, bakpulver och bikarbonat i en skål.
  4. Sikta i mjölet och rör om försiktigt.
  5. Lägg i de frysta blåbären till sist. Fördela smeten i formarna och grädda i ca 12-15min eller tills en provsticka kommer ut torr. Låt svalna.
  6. Frosting: Tina blåbären i rumstemperatur, mosa dem. Sila blåbären. Vispa smöret till frostingen. Sikta i florsocker under vispning. Tillsätt blåbärssaften och vispa några minuter till. Spritsa frostingen på de avsvalnade cupcakesen.
Kommentera

