Ruffled vanilla cake

BildBildBildBild

Happy monday. Känner mig inte så värst utvilad fast jag sov bort hela morgonen. Känns att jag hade fullt upp i helgen. Fredagen och halva lördagen spenderades i köket. Sen då examensfesten började skulle jag ha kunnat ta en lång tupplur, hehe. Viktigast att festen blev lyckad. 🙂 Tog taxi till centrum och dansade vid två olika krogar. Länge sen!

Har gjort upp ett lässchema nu inför de sista tenterna. Känns riktigt bra att ha en plan. Sen får man glömma skolan med gott samvete över sommaren. Känns kul att få börja planera sommaren, finns så mycke jag vill göra! Och baka. Rabarberpaj, jordgubbstårta hör till mina absoluta sommarfavoriter. Gooooott… Här får ni receptet på vaniljtårtan jag gjorde till festen. Blev hur stor som helst! Som tur lämnade det inte så mycket, skulle äta upp allt och få ont i magen.

 

Vaniljtårta med passionsfyllning

Ingredienser

  • 480 g mjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1.5 tsk bikarbonat
  • 1 nypa salt
  • 225 g smör, rumstempererat
  • 400 g socker
  • 1 vaniljstång + 1 tsk vaniljextrakt
  • 4 ägg, rumstempererade
  • 2 dl kvarg
  • 2,75 dl gräddfil

Gör så här

  1. Värm ugnen till 175 grader. Lägg bakplåtspapper i bottnen på två formar (20cm) och smörja dem (också pappret).
  2. Sikta mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt i en skål.
  3. Vispa smör och socker till en ljus och luftig smet. Tillsätt vaniljen och ett ägg i taget. Vispa noga mellan varje ägg.
  4. Rör ihop kvarg och gräddfil. Varva med mjölsikt och kvargröra och rör om försiktigt.
  5. Fördela smeten jämnt i formarna. Slå formarna i bänken några gånger för att få bort luftbubblor.
  6. Grädda i 35-40minuter eller tills en provsticka kommer ut torr. Låt svalna i formarna i 10min.
  7. Ta bort kakorna från formarna och låt svalna helt på kakgaller.
  8. Dela båda kakorna med en vass kniv.

Fyllning

  • 5 passionfrukter
  • 3 dl grädde
  • 200 g philadelphia
  • 200 g kvarg
  • 3,5 dl florsocker
  • gul hushållsfärg
  • några hallon
  1. Skrapa ur fruktköttet ur passionfrukterna, lägg åt sidan.
  2. Vispa grädden fluffig i en skål.
  3. Vispa philadelphia, kvarg och fruktköttet i en annan skål. Vispa i sockret.
  4. Häll i grädden och rör till en jämn smet.
  5. Fördela fyllningen på de tre kakbottnarna. Lägg på locket.

Smörkräm

  • 450 g smör
  • citronskal från en citron
  • 900 g florsockret
  • 5 msk grädde
  1. Vispa smöret mjukt med elvisp.
  2. Sikta i 1 dl florsocker åt gången, höj hastigheten efter varje dl. Vispa till en luftig och ljus kräm, i ca 10min.
  3. Tillsätt citronskal och grädde. Vispa tills du når önskad konsistens. Häll i mer grädde om du vill ha lösare konsistens.

Frosting

  1. Använd en spatel/metallskrapa/kniv till att breda ut ett jämnt lager smörkräm över hela kakan. Ställ i kylen i minst 1h.
  2. Blanda i gul hushållsfärg i frostingen. Lägg i tyllen (jag använder mig av Städter 15mm – inox) i spritspåsen och fyll den med frosting.
  3. Börja spritsa längs med kakans kant, ta ett bra grepp av spritspåsen med en hand och snurra kakfatet med andra. Den bredare delen av tyllen ska vara vänd mot kakan. Spritsa runt kakan och fortsätt neråt längs med kakans sida. Dekorera med några hallon-

 

Kommentera

