White chocolate Cheesecake with Strawberry hearts

 

BildBildBildBildBildBild

Är inne på det här med swirls nu. Man kan göra det så fint så enkelt! Hade tur och hittade en injektionsspruta i medicinskåpet, perfekt för det här projektet. Den här kakan skulle passa bra på alla hjärtans dag men jag är själv ganska dålig på att tajma mina bakverk med speciella högtider så det fick bli en hjärtfylld påskkaka i stället. Cheesecake hör annars också till en av mina favoritbakverk, det kan helt enkelt inte misslyckas. Eller jo, en gång var jag snål och köpte Pirkkas färskost istället för Philadelphia, den smakade ost, unken ost. Inte så passande i bakverk.

Förra sommaren gjorde jag en rabarber-jordgubbscheesecake som hör till mina top5 cheesecakerecept, ser så mycket fram emot att få baka med rabarber! Delicious. Hoppas att resten av våren och sommaren kommer att va full av fester och andra event dit jag kan trycka in mig själv och mina bakverk (med våld om det behövs). hehe 😀

 

Vitchokladcheesecake med jordgubbshjärtan

Ingredienser

Botten

  • 15 digestivekex
  • 100 g smör

Jordgubbssås

  • 1 tsk socker
  • 1 tsk maizena
  • 0.5 dl vatten
  • 2 dl jordgubbar, tinade

Cheesecake

  • 300 g philadelphia
  • 0.5 dl socker
  • 1 ägg + en äggvita
  • 1 tsk vaniljextrakt
  • 1 msk citronsaft
  • 100 g vit choklad
  • 0.5 dl vispgrädde

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 150 grader. Mixa digestivekex tillsammans med smör i en mixer eller för hand. Tryck ut kexsmulet i en pajform.
  2. Blanda socker och maizena i en liten kastrull. Häll i kallt vatten och tinade jordgubbar. Koka upp och rör om. Låt puttra i 5 min. Sila blandningen och låt svalna.
  3. Vispa färskost och socker fluffigt med elvisp i 1 min. Vispa i äggen och äggvitan. Tillsätt citronsaft och vaniljextrakt. Ställ åt sidan.
  4. Smält vitchoklad tillsammans med grädde i en skål över kokande vatten. Blanda chokladblandningen med ostsmeten och rör jämnt. Fördela smeten jämnt i formen.
  5. Fyll en injektionsspruta med jordgubbssås och spritsa små rundlar med sås, större ut i kanterna och mindre in till mitten. Ta en vass kniv eller en tandpetare och börja dra igenom rundlarna för att bilda hjärtformade swirls, utifrån kanten in till mitten. Pausa inte, utan dra genom alla på engång, in mot mitten.
  6. Grädda i ca 40 min, stäng av ugnen och låt vara i ytterligare 5min.
Kommentera

