Caramelly Apple crumble cookies

BildBildBildBildBild

Yes! Hade tent idag så jag känner mig väldigt lättad nu efteråt. Är på bra humör för nu tar jag helg. Åker nämligen till Berlin imorgon med Esa. Ser fram emot en helg full med veteöl och bratwurst, haha. Kanske en kebab också. 20 grader lovat så jag tar och packar ner mina sommarklänningar och ballerinor. Helt sjukt hur mycket vädret påverkar ens humör, måste ta vara på varje uppiggande solstråle!

Ska låna Esa föräldrars bil en stund idag så därför bakar jag lite ge-bort-kex. Okej, jag var väl också lite snål på äppelsmulpaj. Kom på idén att göra äppelsmulcookies med alla goda smaker som finns i smulpaj. Om man skulle vilja lyxa till det ännu mer skulle mankunna sandwicha ihop en och en med en vaniljsmörkräm i mellan. Eller varför inte en skopa vaniljglass mellan två kex? Goooott..

 

Karamelliga äppelsmulcookies

Ingredienser

  • 100 g vetemjöl
  • 100 havreflingor
  • 0.5 tsk bakpulver
  • 0.5 tsk bikarbonat
  • 1 tsk kanel
  • en nypa salt
  • 100 g smör
  • 50 g strösocker
  • 50 g farinsocker
  • 1 msk ljus sirap
  • 1 msk lönnsirap
  • 1 äppel

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175 grader och förbered en plåt med bakplåtspapper.
  2. Blanda mjöl, havreflingor, bikarbonat, bakpulver, kanel och salt i en skål.
  3. Smält smör, socker, sirap i en kastrull över låg värme tills det börjar få en gyllene karamellfärg. Skiva äpplet i små bitar.
  4. Blanda ihop allt och forma till små bollar. Grädda i 12-15minuter.
  5. Låt svalna 5 min på plåten, låt svalna helt och hållet på ett galler.
Kommentera

