Rhubarb-strawberry milkshake

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Milkshake time!

När temperaturen sjunker med 20 grader och regnet smattrar i fönstren får man ta och försöka ha lite sommar inomhus istället. För min del gör en rabarber-jordgubbsmilkshake jobbet!  Fick i alla fall njuta av några varma sommardagar förra veckan, får bara hoppas att nästa helg också blir varm och solig då hela familjen Genberg samlas i Helsingfors.

Studierna är på paus och sommarjobbandet har börjat. Har redan unnat mig något som jag länge har behövt, en cykel!  Har varit småsjuk i snart två veckor nu men sen då jag blir frisk ska jag börja cykla överallt och sätta igång med träningen på riktigt. Idag är jag ledig och ska fixa en lyxig brunch med Jonna och Esa med godsaker som hembakad rabarberbulla, morot-apelsinjuice, bacon, äggröra och färskt bröd. 🙂

Rabarber-jordgubbsmilkshake

Ingredienser

  • 4 stjälkar rabarber, ansade och skalade
  • 2 dl jordgubbar
  • 1 dl socker
  • 1 tsk vaniljextrakt
  • 0,5 l vaniljglass, bra kvalité
  • jordgubbar (och mörkchoklad) till dekorering

Gör så här

  1. Skär rabarbern i cm-stora bitar. Koka upp jordgubbar, rabarber, socker och vaniljextrakt i en kastrull.
  2. Låt puttra tills rabarbern blivit mjuk och mosa allt till en kräm. Låt svalna och ställ i frysen.
  3. Mixa glass med frusen rabarberkompott i en blender, servera i dina finaste glas med en jordgubbe (och mörkchokladklickar).
Kommentera

