No bake blueberry cheesecake

OLYMPUS DIGITAL CAMERA   OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Häjhäj. NU ÄR DET HELG! Ja, jag har tre dagar ledigt och ska ta och njuta av det fina vädret så mycket jag bara orkar. Har varit ute nästan hela dagen idag. Började med piknik i parken med vänner och fortsatte till stranden och solade med Esa. Gjorde tre rätters-middag och avslutade middagen med denna somriga efterrätt med blåbär och passionsfrukt. Gött. Imorgon tar vi båten över till Estland och spenderar en dag i Tallinn. Fast det är nära och att jag varit där flera gånger är det ändå kul att komma bort lite hemifrån. 🙂

Har en lista i mitt huvud varje sommar på saker som jag gärna vill hinna göra. Det är lite töntigt men jag kan bli ganska besviken om jag inte får göra alla dom grejerna. Till dem kan höra t.ex. gå på piknik, spendera en dag på borgbacken, ro, grilla, gå på festival, resa till tallinn/stockholm m.m. Som tur är min lista inte full med omöjliga grejer. 😀 Alla dessa saker vill man förstås göra då det är fint väder, får verkligen hoppas att värmen är här för att stanna ❤

 

Blåbärsdrömmar (2 glas)

Ingredienser

Cheesecake

  • 100 g philadelphia
  • 1 dl grädde
  • 0.5 dl strösocker
  • 50 g blåbär
  • 2 msk citronsaft
  • 6 st digestivekex
  • 25 g smör

Passionscurd

  • 4 passionsfrukter
  • 1 dl socker
  • 30 g smör
  • 1 ägg + 1 äggula

(Garnering: minimarshmallows)

Gör så här

  1. Börja med att göra passionscurden. Skrapa ur kärnorna ur passionfrukterna och lägg i en kastrull tillsammans med socker och smör, koka upp. Vispa upp ägget med äggulan. Häll passionsblandningen i en stråle i äggblandningen under vispning. Häll tillbaka blandningen i kastrullen och koka upp under omrörning i ca 6 min eller tills en blandningen tjocknat. Låt svalna.
  2. Krossa digestivekexen i en matberedare eller för hand. Smält smör och blanda med kexsmulorna. Ställ åt sidan. Vispa grädden fluffig med elvisp, tillsätti sockret. Vispa philadelphian mjuk i en annan skål och kombinera sedan grädden och philadelphian med en slickepott. Rör ner blåbären och citronsaften.
  3. Lägg cheesecakesmet i bottnen på två glas, strö över kexsmulor och ringla över passionscurd. Varva tills glasen är fulla. Dekorera med minimarshmallows. Varsågod och njuuuut!

 

 

Kommentera

