Strawberry Meringue pie

  H-kyrö 013H-kyrö 009

H-kyrö 016

(Här kommer ett inlägg som jag skulle ha publicerat för flera veckor sen, hehe. oops!)

 

Hej folket! Ännu en arbetsvecka har gått och jag får njuta av en ledig helg! Ja tror att jag jobbat två helger i sommar, dvs mycket mindre än tidigare somrar. Klagar inte! Jobbade till 12 idag och hoppade sen på tåget upp till tammerfors. Ska till tavastkyro där Esas föräldrar har sin stuga. Skönt att komma bort lite från stan. Låter som en pensionär men ser fram emot att ta fram en bok och sitta och läsa i solen, ta en promenad och sen ta ett dopp. Har inte simmat en enda gång än. Eller för att säga som min syster ”har inte blivi av med vinterturken än”. Heheee. Humor på hög nivå.

Ikväll har jag gjort min allra första jordgubbspaj. Frasig pajbotten, lemon curd, jordgubbar och krämig maräng. Ja, det är lika gott som det låter! Om ni har brist på tid kan ni också skippa jordgubbsröran och köra med färska jordgubbar bara.

Jordgubbsmarängpaj

Ingredienser

  • 1 mördeg, köpt (ja, för perfekt kan det inte vara ute på villan)
  • 3 dl lemon curd, se recept (hälften räcker) lemon curd
  • 1 liter jordgubbar, färska
  • 3 dl syltsocker
  • 3 äggvitor (använd de äggvitor som lämnar från lemon curd-receptet)
  • 0.5 dl socker
  • 1 msk citronsaft

Gör så här

  1. Gör lemon curden. Tryck ut mördegen i en pajform och grädda i ugnen i ca 20 min. Låt svalna.
  2. Koka upp jordgubbar med syltsocker. Låt svalna helt och hållet.
  3. Bred på lemon curden och jordgubbsröran. Strö på resterande jordgubbar.
  4. Vispa äggvitorna fluffiga, tillsätt sockret och till sist citronsaften. Vispa tills marängskålen går att vända utan att marängen rinner.
  5. Bred på marängen på pajen och bränn marängen med en gasbrännare, eller ställ en stund i ugnen på hög värme tills marängen börjar få färg.
Kommentera

