Wedding cake

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jaa, hörni. Var borta ett tag här och jag måste erkänna att det var lite pga just det här inlägget. Jag skulle göra min allra första bröllopstårta och ville ju förstås göra något speciellt och fint. Det blev den här tårtan med chokladbottnar, hallonfyllning, smörkräm ovanpå och förstås, chokladspetsen runtom tårtan. Funderade länge om jag skulle sätta allt i text om hur man ska göra chokladmallen och bestämde mig för att inte försöka göra det. Tyvärr var det här inte min briljanta idé utan jag har lånat idén av en professionell konditor. Allt finns på ett youtube-klipp som jag länkat till längre ner. Det är nog den roligaste tårta jag nånsin gjort men också kanske den mest komplicerade. Den är egentligen inte så värst svår att göra, det är bara ganska många steg så man måste bara ha lite tålamod. 😉 Dessutom var det just denna dag runt 30 grader ute och alldeles för varmt inomhus, tårta + värme = katatrof. Som tur är fick jag till det ändå och fast den inte blev helt perfekt är jag ändå ganska stolt över den. Min första bröllopstårta ❤

 

Chocolate lace cake

Chokladkaka

Ingredienser

  • 50 g kakaopulver
  • 200 g muscovadosocker
  • 2,5 dl kokande vatten
  • 125 g smör
  • 150 g strösocker
  • 2 tsk vaniljextrakt
  • 2 ägg
  • 225 g vetemjöl
  • 0.5 tsk bakpulver
  • 0.5 tsk bikarbonat

Gör så här

  1. Värm ugnen till 175 grader. Förbered två formar (20cm) med bakplåtspapper på bottnen, smörja sidorna med smör.
  2. Blanda muscovado, kokande vatten och kakaopulver i en liten skål. Ställ åt sidan.
  3. Blanda mjöl, bikarbonat och bakpulver i en annan skål. Ställ åt sidan.
  4. Vispa ihop strösocker och smör ljust och fluffigt. Vispa i vaniljextraktet, tillsätt ett ägg följt av en skopa vetemjöl, tillsätt det andra ägget.
  5. Tillsätt resten av mjölblandningen och rör om. Tillsätt till sist i kakaoblandningen och rör om tills smeten är jämn.
  6. Fördela smeten mellan i formarna och grädda i ugnen i ca 30min.
  7. Låt svalna i formarna i fem minuter. Vänd ur kakorna och låt svalna helt och hållet.
  8. Ta en vass kniv och dela på kakorna så att du får fyra bottnar.
  9. Gör frostingen och fyllningen medan kakan svalnar.

 

 

Fyllning

  • 300 g philadelphia
  • 2 dl grädde
  • 1 dl socker
  • 100 g hallon, färska

Gör så här

  1. Vispa grädden fluffig, tillsätt sockret. Vispa upp philadelphian mjuk och blanda med grädden och hallonen.
  2. Då kakan svalnat: Ställ första bottnen på ett underlag och fördela över fyllning, fortsätt så med två följande bottnar och ställ till sist på den sista bottnen.

 

Frosting

  • 200 g smör
  • 350 g florsocker
  • 0.5 dl philadelphia
  • 0.5 citron, saft
  • 2 msk grädde

Gör så här

  1. Vispa smöret mjukt, tillsätt philadelphia. Sikta i florsocker lite i taget, medan du vispar. Vispa frostingen i ca 10 min tills du fått en jämn konsistens. Smaksätt med citronsaft. Om frostingen är för tjock kan du vispa i några msk grädde.
  2. Fördela frostingen jämnt över kakan sidor och topp. Spritsa vågor runt tårtans kant och ställ i kylen.

 

Chokladmönster

  • 100 g choklad, mörk

Gör så här

  1. Smält chokladen över ett vattenbad. Låt svalna till rumstemperatur. Gör mallen då medan chokladen svalnar.
  2. Mät kakans längd (runt kakan) och höjd. Skriv upp måtten och addera några cm på längd och höjd.
  3. Märk måtten på bakplåtspapper och klipp ut. Ta en blyertspenna och börja rita ut ditt mönster. Man kan göra vilket mönster som helst. Nej, jag har inte kommit på denna briljanta idé och det är ganska svårt att förklara hur man ska rita mönstret. Därför länkar jag till detta youtube-klipp där det förklaras och visas klart och tydligt hur man ska göra.
  4. Skillnaden ni ser mellan den kakan och min kaka är att min kaka inte blev fullständigt rak i sidorna. Så då jag la på chokladmallen längs med kakan tog chokladen inte ihop jämnt, därför valde jag att trycka in chokladen på vissa ställen, som resulterade i ett vågigt mönster.
  5. Då jag lagt på chokladmallen, och haft den att stå i kylen och stelna. Var det bara att dra bort bakplåtspappret försiktigt, som klippet visar är det viktigt att skära av chokladen i skarven så att det inte lossnar stora bitar choklad. Om det gör det, går det lätt att lappa ihop genom att spritsa lite choklad direkt på kakan. Sen kan man spritsa på små bollar av vitchoklad på mönstret.
  6. Till sist gjorde jag en liten mall med A, J och ett hjärta i mellan bara genom  att rita upp det på bakplåtspapper (spegelvänt), spritsa på choklad och sedan trycka på mallen ovanpå kakan. Låt stelna och ta bort pappret.
  7. Spritsa på frosting längst ner längs kanten på tårtan.
Kommentera

