Carrot cake Whoopies

OLYMPUS DIGITAL CAMERA     OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Grattis till mig! JA, jag tycker om min födelsedag. Kanske är lite barnslig på det sättet, men varför inte ta vara på en dag då man får fina kommentarer från människor runtom en. Eller varför inte dra ut på det, och fira i minst en vecka, haha. Extra allt! Denna dag var faktiskt inte så värst kul. Föreläsning på dagen och jobb på kvällen. Men hej! Nu känner jag mig pigg och glad, har nämligen mycket att se fram emot än i veckan. 🙂

Eftersom jag spenderade kvällen på jobbet ville jag ändå fira på nåt sätt så jag bakade och tog med morotskakswhoopies. De uppskattades! Tror inte det blir någon stor, maffig kaka det här året. Tänkte ta och göra munkar/donuts men inte på ett traditionellt sätt. Istället för att fritera dem tänkte jag grädda dem i ugnen. Självklart ska de glaseras med olika såser och dekoreras med smått och gott. Det blir kul! 🙂

Ha en trevlig kväll alla! :>

Carrot cake whoopies

Ingredienser

  • 2.5 dl mjöl
  • 0.75 tsk bakpulver
  • 0.5 tsk vanilj
  • 0.5 tsk kanel
  • 0.5 tsk ingefära
  • 60 g smör
  • 0.5 dl muscovado
  • 0.5 dl strösocker
  • 1 ägg
  • 0.5 dl hassel- och pecannöt
  • 1 msk kokosflarn, rostade
  • 1 dl morotspuré eller riven morot
  1. Förbered en plåt med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Blanda mjöl,bakpulver, salt och kryddor i en skål. Ställ åt sidan.
  3. Vispa smör och socker ljust och fluffigt i några minuter. Tillsätt ägget och vispa en stund till.
  4. Tillsätt mjölblandningen och blanda om med en slickepott. Tillsätt till sist nötter, kokos och morot. Blanda om till en jämn smet.
  5. Grädda i ugnen i ca 10 min. Låt svalna några minuter på plåten och flytta dem sedan till ett galler. Gör frostingen medan de svalnar.

Cream cheese frosting

  • 100 g philadelphia
  • 1 citron, rivet skal + saft från 1/2
  • 25 g smör, mjukt
  • 1,5 dl florsocker
  1. Vispa philadelphia, citronsaft, citronskal, smör och florsocker fluffigt. Spritsa fyllning på hälften av kakorna och sätt på resten som lock.
  2. Dekorering: blanda 0.5 dl florsocker med lite citronsaft och blanda om. Spritsa glasyr på locken.
Kommentera

