Mini Chocolate Donuts

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA   OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hejhejhej! Här kommer ett av flera försenade inlägg som jag inte har haft tid att göra. Har haft ganska fullt upp med studier och jobb de senaste veckorna. Igår var tent nummer två, kemitenten. Gick om hela kursen i år så att jag skulle förstå mig på det hela lite bättre. Men nej, tenten var inte kul, inte alls. Nåja, det är bara att fortsätta räkna, eh. Omtenter ❤

Nu ska jag i alla fall ta det lugnt och göra saker jag inte hunnit med senaste tiden. Ska bli så skönt! Tänkte gå på bio ikväll och se Gone girl, har hört att den ska vara bra! Nån som har sett den? 🙂

Här kommer receptet för mina födelsedagsmunkar. Gjorde dem till min 25-årsfest för några veckor sedan. Jätteroliga att göra! Speciellt då man kan toppa dem med sitt favoritgodis/kex/choklad. Dessutom behöver man inte fritera dem i olja. Något som jag är rädd för, går och gömmer mig i kökshörnet och väntar på att något ska explodera, ungefär. Testa vetja!

Mini-chokladmunkar (20st)

Ingredienser

  • 2.5 dl mjölk
  • ett paket torrjäst
  • 35 g smör
  • 350 g mjöl
  • 50 g kakao
  • 0.5 tsk salt
  • 1 ägg
  • 90g socker
  • 0.5 tsk kanel

Topping

  • 100 g vit choklad
  • 150 g mjölk- eller mörk choklad
  • krossade chocolate chip cookies//hackad valfri choklad/strössel
  1. Förbered två plåtar med bakplåtspapper.
  2. Värm mjölken till 37 grader.Häll i jästen och låt det lösas upp.
  3. Sikta ihop mjölet och kakaon i en skål. Tillsätt socker,salt och kanel. Blanda sedan i smör, ägg och mjölkblandningen. Rör om till en jämn smet. Lägg degkrokar på elvispen och mixa i ca 5 minuter.
  4. Låt jäsa under duk i ca 1 timme, eller tills degen blivit dubbelt så stor.
  5. Knåda degen en stund och kavla sedan ut degen till ca 1cm tjocklek.
  6. Skär ut små rundlar (med t.ex. ett snapsglas) och ytterligare små rundlar innuti (till dessa använde jag mig av ett spritsmunstycke). Låt jäsa under duk på en varm plats i ca 30 min.
  7. Värm under tiden ugnen till 175 grader. Grädda dem i ca 8 min. Det gäller att ha koll på dem så att dom inte är för länge!
  8. Låt dem svalna på ett galler.
  9. Värm choklad på en tallrik över en kastrull med kokande vatten.
  10. Doppa munkarna i chokladen och ställ på galler. Strö på valfri topping och lämna chokladen att stelna på galler.
Kommentera

