Movember Cheesecake

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hello världen! Kan inte fatta att det bara är lite mer än en månad till jul! Wohoo. Jag tycker om julen. Det är den absolut mysigaste högtiden och då får jag åka hem till Malax och umgås med familjen. Kalle anka, julbord och en skinande julgran, ja tack! Kommer att vara mycket jobb nu före julen med många tenter men det ska jag fixa. Får varva tentläsning med julbak och glöggmys. Före jag börjar med intensivläsningen tar jag en liten paus och åker iväg med mina favoritpersoner. På fredag ska jag, Jonna och mamma på kryssning till Stockholm. En liten men välbehövd getaway från vardagen.

Now to the cake. Denna cheesecake gjorde jag till en födelsedagsfest med movember-tema. Det är en fryst cheesecake med smak av apelsin och pepparkaka. Festen var riktigt lyckad med mustascher hängande överallt på väggarna och självklart färgglada och traditionella lös-mustascher på gästerna. Tyvärr har jag inget foto från festen, vi som var så snygga.. eheh.

Förresten… det här är mitt hundrade inlägg! HURRAA! 🙂

Movember-cheesecake med juliga smaker

Ingredienser

  • 70 g pepparkakor
  • 70 g chokladkex
  • 25 g smör, mjukt
  • 450 g philadelphia
  • 3 dl vispgrädde
  • 200 g creme fraiche
  • 0.5 dl florsocker
  • 1 apelsin, skal + saft
  • 0.5 citron
  • ca 10 st mustaschkex till dekorering

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175 grader. Mixa kexen tillsammans med smöret i en mixer. Tryck kexsmulet i bottnen och lite längs med kanterna i en form (20cm). Grädda i ugnen i ca 10 min. Låt svalna.
  2. Vispa philadelphia tillsammans med creme fraiche, Riv skal från apelsinen och pressa saften ur apelsinen och citronen, blanda i smeten och lägg skålen åt sidan. Vispa vispgrädden fluffig, tillsätt florsocker. Blanda ihop till en jämn smet.
  3. Fördela smeten i formen och frys i minst 3 h eller över natten.
  4. Ställ kakan i kylen minst 1 h före servering. Dekorera kakan med mustaschkakorna.

Mustasch-chokladkex

Ingredienser

  • 50 g smör
  • 0.5 dl socker
  • 1 msk sirap
  • 1 dl vetemjöl
  • 2.5 msk kakao
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 0.5 tsk bikarbonat
  • Några chokladbitar till dekorering
  1. Sätt ugnen på 175 grader. Förbered en form med bakplåtspapper.
  2. Vispa smör, socker och sirap poröst. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt i smeten. Arbeta ihop till en deg deg.
  3. Kavla degen och använd en kniv till att skära ut mustaschformade kex. Lägg kexen på plåten och grädda i 10-15 min i ugnen. Smält några bitar choklad och spritsa linjer på kexen för att få mustasch-liknande form.
Kommentera

