Mini cupcakes

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jaa-a. Så här länge har det tagit för mig att ta ens några bilder som duger. Nu får jag lov att skärpa mig! Eller ja, bakade en hel del i Malax före jul men hade inte riktigt lust att blogga då. Men idag, då tittade ljuset in i vår lägenhet och jag fick några bilder tagna. 🙂

Receptet är på chokladcupcakes med underbart krämig dulce de leche-frosting. Receptet är superenkelt och går snabbt att göra. Tips för dem som inte vill göra så många  …och de bara smälter i munnen, jag lovar! Fick en bakbok som koncentrerar sig på bröd som jag tänkte använda mig av nästa vecka. Fanns massor av inspirerande recept.. Tänkte testa att göra croissanter och starta en egen surdeg. 🙂 jippii!

Chokladcupcakes med dulce de leche-frosting

(4 små cupcakes eller 15 mini)

Ingredienser

  • 1 äggvita
  • 2 msk strösocker
  • 2 msk mjukt smör
  • 4 chokladbitar, mörk
  • 0.5 dl mjöl
  • 2 msk kakao
  • 1/4 tsk bakpulcer
  • 1 nypa salt

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175 grader och ställ fram cupcakeformar på en plåt.
  2. Vispa äggvitan tillsammans med sockret ljust och fluffigt. Smält chokladen och blanda med smöret. Tillsätt de torra ingredienserna varvat med chokladblandningen.
  3. Häll i små cupcakeformar eller miniformar. Grädda i ca 8 min.

Frosting med smak av Dulce de leche

  • 25 g smör
  • 2,5 dl florsocker
  • 25 g philadelphia
  • 2 msk dulce de leche
  1. Vispa smör med florsocker ljust och luftigt i några minuter. Tillsätt philadelphia och dulce de leche.
  2. Spritsa frosting på de svalnade cupcakesen.
Kommentera

