Scones

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

God morgon people! 🙂 nu tror jag att min bakningsmotivation börjar återvända. Kommer att få kämpa hårt med studierna denna vår och bakning kommer att vara min räddning då jag behöver få tänka på något annat. Har en massa idéer som jag vill testa och som tur slipper vi snart mörkret då dagarna blir längre.  Längtar redan till våren… ❤

Tänkte börja min lediga söndag med att baka scones till frukost. Scones har jag gjort några gånger tidigare och är ett bra alternativ för de gånger man snabbt vill fixa ihop en lite lyxigare  frukost. Mina scones gör jag med en apelsintwist och serverar med blåbär och grekisk jogurt. Happy sunday! 🙂

Scones med apelsin (9st)

Degen

  • 3.5 dl mjöl
  • 1 msk socker
  • 1 dl havreflingor
  • 2.5 tsk bakpulver
  • en nypa salt
  • 65 g smör
  • 0.75 dl kvarg
  • 1 stort eller 2 små ägg
  • 1 apelsin, skalet
  1. Blanda ihop de torra ingredienserna, tillsätt smör och rör om. Tillsätt kvarg och ägg och blanda om. Tillsätt apelsinskal och arbeta ihop till en deg. Ställ i kylen i en halv timme. Värm under tiden ugnen till 175 grader.
  2.  Ta degen ur kylen och kavla ut degen mellan två bakplåtspapper (ca 1.5cm). Skär ut trianglar av degen och grädda i ugnen i ca 10min eller tills de fått en gyllenbrun färg. Servera med t.ex. blåbär och grekisk jogurt med en klick honung.
Kommentera

