Orange-saffron bread

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hallåja! Nu ska det bakas bröd av alla sorter. Har fått igång en egen surdeg som jag förhoppningsvis lyckas hålla i liv. Tänkte att jag ska prova på ett nytt bröd varje vecka och se hur det går. Enda problemet är att jag inte har en ordentlig köksmaskin som skulle underlätta en hel del. Men tänkte att det kanske är lika bra att lära sig att baka bröd för hand, från början till slut. Att baka bröd är verkligen en konst och det krävs några testgånger före man får till det. Receptet på det här brödet har jag tagit från boken ”Teemun ja Markuksen leipäkirja” som jag fick i julklapp. Tänkte så småningom börja mixtra och modifiera recepten så de blir mer personliga. 🙂

Surdeg, råg

  • 1,5 dl rågmjöl
  • 1 dl vatten
  • 1 msk honung (första dagen)

Gör så här:

Dag 1: blanda 1,5 dl rågmjöl med 1 dl fingervarmt vatten och 1 msk honung i en glasburk med lock. Lägg på locket och förvara burken i rumstemperatur på en dragfri, varm plats.

Dag 2-5: tillsätt 1,5 dl mjöl och 1 dl fingervarmt vatten, rör om. Upprepa processen i ytteligare två dagar. Surdegen är färdig att använda den femte dagen. Surdegen ska lukta surt och konsistensen ska vara bubblig.

Surdegen kan förvaras i en lufttät burk i kylen. Mata degen med vetemjöl och vatten 1-2 gånger i veckan. Då du vill använda surdegen tillsätter du lika stor andel deg och mjöl som du använt.

Apelsin-saffransbröd

1 bröd

  • 1 apelsin, saft och skal
  • en nypa saffran
  • 0.75 dl rågsurdeg
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 rågad dl grahamvetemjöl
  • 1,5 tsk salt
  • 6 g torrjäst
  • 1,5 dl vatten
  1. Tvätta apelsinen och riv skal och pressa saften ur apelsinen i en skål. Tillsätt saffran.
  2. Blanda i mjöl, salt, jäst och surdeg och arbeta degen för hand eller i maskin. Tillsätt vatten lite åt gången. Degens fukt är rätt då degen fastnar något i skålens botten.
  3. Arbeta degen i 18min i maskin eller 20-30min för hand. Degen ska vara elastisk och töjbar. Jäs under duk i 45min.
  4. Lägg degen på ett lätt mjölat underlag och forma degen till önskad form. Låt brödet jäsa under duk i ca 45min eller tills storleken fördubblats. Värm ugnen till 225 grader. Strö över lite mjöl på degen och skär ytliga snitt med en vass kniv.
  5. Ställ ett fat med vatten på ugnens botten. Kasta även 2 dl vatten i ugnen då du sätter in brödet. Vattnet gör att brödet får en knaprig skorpa. Grädda brödet i 10 minuter och sänk sedan värmen till 210 grader och grädda i ytterligare 20min. Ta ut fatet med vatten och grädda i 5 minuter till. Låt svalna på galler.
One thought on “Orange-saffron bread

Kommentera

