Cloudberry Blondies

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nåmen halå! Idag var det meningen att jag skulle sitta hemma och läsa näringslära hela dagen lång ..och baka två grejer jättesnabbt! Jaa.. Det tog åtminstone 3h att få allt bakat och fixat. Dvs en pytteliten kaffepaus i läsningen. Nåja, januari är en så fruktansvärt tråkig månad så man måste pigga upp dagarna lite med sånt man tycker om. Visst?

Anledningen till att jag bakade var att Esa har sin sista arbetsdag imorgon. Ypperligt tillfälle för mig att visa min mad baking skills, hehe. Funderade en stund vad som fanns i skåpen och kom ihåg en påse med hjortron i frysen. Har inte gjort något annat än en efterrätt med bondost och hjortron (också jättegott). Så nu testade jag på blondies med hjortron och choklad. Gjorde även macarons med en hjortron-smörkrämsfyllning som ni hittar recept på här. Btw, imorgon är det fredag och jag tänkte fortsätta mitt sökande efter min inre brödbagare. 😉

Blondies med hjortron och vitchoklad

Ingredienser

  • 1.5 dl farinsocker
  • 75 g smör, mjukt
  • 1 tsk vaniljextrakt
  • 2 ägg
  • 2.5 dl mjöl
  • 1 nypa havssalt
  • 1 tsk bakpulver
  • hjortron, tinade
  • mörk eller mjölkchoklad, hackad
  1. Värm ugnen till 180 grader. Smörj en fyrkantig eller rund form.
  2. Vispa smöret tillsammans med socker och vaniljextrakt ljust och fluffigt. Tillsätt ett ägg i taget och vispa ordentligt
  3. Blanda de torra ingredienserna i en skål och rör i mjölblandningen.
  4. Rör i tinade hjortron och hackad choklad (spara lite chokladhack). Häll smeten i formen.
  5. Grädda i ugnen i 20min eller tills de fått en gyllenbrun färg.
  6. Ta ur formen ur ugnen. Strö över resterande choklad och låt svalna. Toppa med hjortron.
Kommentera

