Chocolate-Hazelnut Cake

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hallåja! Solen skiner i Helsingfors och värmer upp hela stan och mig. Har varit på en stadsrunda och suttit ute i solen på ett café med en kopp te i ena handen och en nybakt örfil i andra. Vädret påverkar mig så otroligt mycket och jag njuter verkligen av att våren är på väg. Dagarna är så mycket längre också!

Förra helgen hade vi superkul både i Bristol och i London. Det var ett par intensiva dagar ambitiöst fyllda av program och mycket resande. Hade verkligen det bästa resesällskapet. Lost in Lewisham säger jag bara.. Till mina favoritplatser hörde Hyde park, Camden town och Harrods tårtavdelning, såklart!

Idag har jag bakat en tårta med smak av choklad och hasselnöt täckt av en krämig färskostfrosting och färgglada godisbjörnar. Tänkte ha rejält otur då ena tårtbottnen började glida åt sida (oops), som tur fick jag det reparerat. Denna tårta är ikväll påväg till ett  födelsedagskalas med hipster-tema. Jaa, jag bestämde mig att godisbjörnar är hipster. Här kommer bumbibjörnarna…

Choklad-hasselnötstårta

Ingredienser

  • 250 g mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 50 g hasselnötsmjöl
  • 50 g kakao
  • 225 g smör
  • 150 g strösocker
  • 150 g muscovadosocker
  • 4 ägg
  • 1 tsk vaniljextrakt
  • 110 ml + 110 ml mjölk

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj två formar (20cm).
  2. Mät upp hälften mjöl och bakpulver i en skål och resten i en annan skål så att du har två skålar med samma mängd mjölblandning. Tillsätt kakao i den ena skålen och hasselnötsmjöl i den andra, rör om.
  3. Vispa smör och socker ljust och fluffigt, i ca 5 min. Tillsätt ett ägg i taget samt vanilj, vispa noga. Mät upp hälften av smeten i en annan skål.
  4. Tillsätt kakao-mjölblandning tillsammans med mjölken i den ena skålen och hasselnöts-mjölblandning samt resten av mjölken i den andra skålen. Rör om försiktigt. Häll kaksmeten i varsin form.
  5. Grädda i ugnen i 30-35 minuter eller tills en provsticka kommer ut torr. Låt svalna i formarna i 15min. Ta kakorna ur formarna och låt svalna helt på galler. Gör fyllningen medan kakan svalnar.
  6. Dela båda kakorna med en vass kniv. Gör frostingen.

Färskostfrosting

  • 200 g smör
  • 150 g vitchoklad
  • 0.5 citron, saften
  • 300 g philadelphia
  1. Smält choklad i ett fat över en kastrull med kokhett vatten. Låt svalna något. Vispa smöret fluffigt, tillsätt philadelphian och den något avsvalnade chokladen samt citronsaften. Vispa till en jämn och luftig kräm.
  2. Fördela fyllningen jämnt mellan kakbottnarna (spara till kakans sidor och topp). Lägg på den fjärde kakbottnen som lock.
  3. Bred på ett jämnt lager med frosting på sidorna och toppen av kakan.
Kommentera

