Raspberry-liquorice Cupcakes

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA      OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hello weekend! ♥

Cupcakes är helgens tema. Små, stora, ljuvliga, färgglada skapelser i oändliga smakkombinationer Smakerna jag valt är lakrits och hallon. Lakritssmaken i cupcakesen fick jag till med tre olika lakritsingredienser. Som avslutning fick de en rosa, fluffig hallonfrosting. De fick följa med till en inflyttningsfest igår som var hur kul som helst! 🙂

Köpte ett nytt tårtfat härom dagen som ni kan se på bilderna. Har jagat efter ett hur länge som helst, till ett rimligt pris. Fattar inte hur det kan vara så svårt att hitta ett tårtfat med hög fot, de som syns på alla bakbloggar överallt. Men nej, i Finland är det knappt någon som säljer dem. Eller är det bara jag som är blind? Åh, drömmer om gammaldags, amerikanska tårtfat i pastellfärger….

Nästa på min vill-ha-lista är ett kamerastativ. Skulle underlätta en hel del. Har funderat på att testa göra stillbildsfilmer/animationer av något av mina bakverk. Minns att vi hade ett projekt i gymnasiet där vi gjorde kortfilmer och jag minns hur kul det var att sitta och trixa med bilderna och se dem komma till liv. Alltid kul med nya projekt! 

Lakritscupcakes med hallonfrosting

Lakritscupcakes

Ingredienser

  • 125 gram smör
  • 60 gram strösocker
  • 60 g farinsocker
  • 2 ägg
  • 125 gram mjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 dl mjölk
  • 1,5 tsk lakritspulver
  • 1 tsk lakritssirap

Gör så här

  1. Värm ugnen till 175 grader. Förbered cupcakeformar i en cupcakeplåt.
  2. Vispa smör och socker luftigt i några minuter. Tillsätt ett ägg i taget samt lakritssirap.
  3. Blanda mjöl, bakpulver och lakritspulver i en skål.
  4. Varva med mjölk och mjölblandning och rör om försiktigt.
  5. Lägg smeten i en sprits (lättare) och spritsa degen i små cupcakeformar.
  6. Grädda i ugnen i ca 15 min eller tills en provsticka kommer ut torr. Låt svalna på galler.

Hallonfrosting

  • 150 g smör, mjukt
  • 3-4 dl florsocker
  • 1 msk citronsaft
  • 3 msk hallonpuré
  • 1 nypa havssalt
  • 5 st lakritsbitar

Gör så här

  1. Vispa smöret fluffigt i 1 min. Tillsätt florsocker 1 dl i taget, vispa i ca 10min.
  2. Tillsätt citronsaft, hallonpuré och havssalt, vispa jämnt.
  3. Skiva lakritsen i skivor och lägg en skiva lakrits på varje cupcake.
  4. Använd en ”open star tip”-tyll till att spritsa frostingen.
Kommentera

