Chocolate-peanut butter Macarons

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA    OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hello monday. Och hej mitt vinterland tydligen. Mitt i allt snöar det som bara den och gör att jag inte tänker sätta min fot ute idag. Hoppas att snön smälter snabbt så att våren kan börja! I väntan på värme och sol spenderar jag min måndag hemma med tentläsning varvat med breaking bad och choklad.

Helgen var otroligt kul med stadsrunda, restaurangbesök och hotellhäng med familjen.Var verkligen fullspeckat schema och därför känner jag mig lite trött idag. Men det kommer att bli en bra vecka, det känner jag på mig. Påsken närmar sig och vi har bokat en snabbresa till Tallinn. 🙂

Reese’s peanut butter cups är min systers favorit så jag ville baka något med samma smakvärld. Macarons med peanutbutterfyllning it is! Dessutom är det bra med lite övning. Macarons är inte det lättaste att göra och kräver repetition och fingertoppskänsla. Goda som bara den, bara smälter i munnen. Yumyum.

Choko-peanutbutter macarons 

Ingredienser

Macarons (ca 20 st)

  • 65 g mandel
  • 125 g florsocker
  • 1 msk kakao
  • 65 g äggvita (1-2)
  • 1/3 dl socker

Fyllning

  •  1 dl jordnötssmör
  • 3 msk smör
  • 3 msk florsocker

Gör så här

  1. Macarons: Sätt ugnen på 150 grader. Förbered en plåt med bakplåtspapper.
  2. Mixa mandel till ett fint mjöl, tillsätt florsocker och kakao och mixa.
  3. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Tillsätt socker lite åt gången tills marängen formar mjuka toppar.
  4. Sikta i mandelblandningen och rör om försiktigt med en slickepott.
  5. Spritsa små rundlar på plåten och låt vila i ca 30 min. Gör fyllningen under tiden.
  6. Grädda macaronsen i 12-15 min. Testa och se om macaronsen lossar lätt från bakplåtspappret. Ifall de är kladdiga får se stå ca 5 min på den varma plåten.
  7. Fyllning: Värm jordnötssmör, smör och florsocker och rör ihop. Låt svalna.
  8. Spritsa fyllning på hälften av macaronsen och para ihop dem.
2 thoughts on “Chocolate-peanut butter Macarons

  1. Ser jättegott ut! 🙂
    Jag har en gång lagat macarones, skulle jätte gärna göra det igen men blev så irriterad då jag inte fick dem symmetriska 😛 Borde kanske köpa en macarones silikon matta.

    • Tack Silje! 🙂 Joo det kan va lite pilligt me macarons, hehe. Själv sku ja också vilja ha alla möjliga tillbehör men finns inte riktigt rum mera i mina skåp! 😀

Kommentera

