Heartshaped Karelian pastries

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sommaren är här och jag tänker se till att min blogg fylls med otaliga bilder och recept på färggranna skapelser. Ser fram emot att använda vår bakgård som min fotoset med alla dess blommande träd, gamla träbänkar och framförallt ljuset. Har många ideér som bara väntar på rätt tidpunkt! Midsommarshelgen blir det förstås en stor tårta med massa jordgubbar. Ser verkligen fram emot det! 

Denna gång bjuder jag på violetta hjärtformade piroger. Ville göra något annorlunda så jag färgade fyllningen violett m.h.a lite rödbetssaft. Dessutom använde jag ekologiskt riatorkat rågmjöl i degen. Riatorkat rågmjöl har rökts och ger pirogerna en härligt rökig doft och smak. Karelska piroger är ju så otroligt gott och passar perfekt som ett litet tilltugg ..när som helst! 🙂

Hjärtformade karelska piroger

(10 st)

Fyllning

  • 1 dl vatten
  • 1 dl risgryn
  • 0.5 l mjölk
  • 1 msk smör
  • 0.5 tsk salt
  • 0.5 rödbeta, saften (ca 1 msk)

Gör så här

  1. Koka upp vatten i en kastrull och tillsätt grynen. Koka i några minuter.
  2. Häll i mjölken och låt puttra i ca 30 min. Se upp så inte mjölken bränns vid.
  3. Smaka av med smör och salt. Kör en halv rödbeta genom en juicemaskin och blanda i saften i gröten får att ge den en fin färg.

Deg

  • 1 dl vetemjöl
  • 1.5 dl rågmjöl
  • 0.5 tsk salt
  • 1 dl vatten
  • 1 msk olivolja
  1. Värm ugnen till 225 grader. Förbered en plåt med bakplåtspapper.
  2. Blanda mjöl, salt och vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Tillsätt oljan.
  3. Forma en rulle av degen och skär den i 10 bitar. Mjöla ett underlag och kavla ut bitarna tunt.
  4. Lägg en klick med fyllning på degplätten och forma pirogerna till hjärtan genom att nypa ihop degkanterna.
  5. Grädda i ugnen i ca 15 min. Servera med t.ex. en klick philadelphia och kallrökt lax eller med äggsmör.
Kommentera

