Birthday muffins

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hallåj! Denna fredag och imorgon ska det vara varmaste dagarna vi haft hittills. Jag är ledig och ska försöka ta vara på varje solig stund. Idag är det Helsingforsdagen och jag har tänkt fixa ihop en piknik med skumppa och lite smått och gott. Det ordnas gratiskonsert i Kajsaniemi så det ska vi gå och kolla in. 🙂

Min bror hade födelsedag i förrgår och råkade vara i Helsingfors just då, så jag var ju tvungen att baka något litet åt honom! Det fick bli muffins med rabarber och en krämig färskostfrosting. Rabarberkompotten går att ersätta med rabarberbitar om man vill att det ska gå snabbt. Nu fick jag också använda mina kopparskimrande chokladknappar jag köpt från Barcelona. ❤

Rabarbermuffins med cream cheese-frosting

Ingredienser (4 st)

  • 50 g smör
  •  60 g socker
  • 1 ägg
  • 100 g mjöl
  • 1 dl havregryn
  • 0.5 tsk bakpulver
  •  30 ml mjölk
  • 1 dl rabarberkompott (koka upp rabarberbitar tillsammans med ett rivet äpple och lite vatten tills allt mjuknat)
  • Gör så här

    1. Ställ ugnen på 175 grader.

    2. Vispa smör och socker ljust och fluffigt. Tillsätt ägget och vispa.

    3. Blanda mjöl och bakpulver i en liten skål. Tillsätt  mjölblandning och mjölk lite åt gången. Rör till sist i rabarberkompotten. Blanda så att smeten precis går ihop.

    4. Häll smeten i muffinsformar och ställ dem i en muffinsplåt.  Grädda i ugnen i 15-18 min, eller tills en provsticka kommer ut torr. Gör chokladdekorationer medan muffinsen svalnar.

Chokladdekorationer

  • 30 g mörkchoklad

1. Värm choklad i en kopp i mikron eller i ett fat över en kastrull med kokande vatten.

2. Häll den smälta chokladen i en liten spritspåse med en tyll med liten öppning.

3. Spritsa ord, hjärtan m.m (allt funkar bara orden/bilderna sitter ihop) på ett bakplåtspapper. Ställ pappret i kylen eller frysen. Då dekorationerna stelnat är det bara att placera på de färdiga muffinsen (det gäller att vara snabb eftersom chokladen smälter snabbt!).

Cream cheese-frosting

  • 50 g smör
  • 3-4 dl florsocker
  • 50 g philadelphia
  • 1 tsk vaniljextrakt

1. Vispa smöret krämigt. Tillsätt florsocker lite åt gången under vispning. Vispa i ca 5 min.

2. Tillsätt till sist philadelphia och vaniljextrakt. Vispa till en jämn smet.

3. Spritsa frosting på muffinsen då de svalnat. Dekorera med chokladknappar och chokladdekorationer.

Kommentera

