Nectarine-blueberry Cupcakes

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kan ni fatta att det är midsommar den här veckan? Känns som man inte riktigt hängt med. Jag ska åka till Tavastkyro och leva stugliv hela helgen. Ser fram emot det! Hoppas verkligen att det inte tänker regna hela tiden. Vi kommer att vara 10 pers där och vi ska basta, grilla, skåla och mumsa i oss tårta och andra godsaker. Har länge tänkt på hurudan midsommartårta jag vill göra. Planeringen är ofta nyckeln till lyckade bakverk men också så kul! Speciellt att kolla in andra bakbloggar, receptsidor och själv försöka komma på något nytt. 🙂

Igår bestämde jag mig för att göra cupcakes för att få öva på min spritsteknik. Har nämligen fått en tårtbeställning till ett dop nästa lördag. Det ska bli en hög, ombrérosa rostårta till firandet av söt liten flicka. 🙂 Jag älskar nektarin och blåbär är ju alltid gott, lite otippad kombo kanske men det funkade! 

GLAD MIDSOMMAR! ❤

Nektarin-blåbärscupcakes

Ingredienser (12 st)

  • 85 g smör
  • 1 ägg
  • 50 g muscovadosocker
  • 50 g strösocker
  • 100 g mjöl
  • 0.5 tsk bakpulver
  • 0.25 tsk bikarbonat
  • 1 dl kvarg
  • 1 dl blåbär
  • 1 nektarin, skuren i tärningar

Gör så här

  1. Värm ugnen till 175 grader. Förbered en plåt med cupcakeformar. Jag använde mig av silikonformar.
  2. Blanda mjöl,  bakpulver och bikarbonat i en skål.
  3. Vispa smör och socker i en skål i några minuter. Tillsätt ägget och vispa i två minuter till.
  4. Tillsätt kvarg och mjölblandning och rör om Tillsätt till sist blåbär och nektarinbitarna.
  5. Fördela smeten i formarna och grädda i  12-15 minuter eller tills en provsticka kommer ut torr. Låt svalna.

Nektarinsmörkräm

Ingredienser

  • 85 g smör, rumstempererat
  • 200 g florsocker
  • 1 nektarin
  • gul/orange geléfärg
  1. Skala nektarinen och puréa den i en mixer eller med en stavmix. Koka upp purén i några minuter tills hälften är kvar. Låt svalna.
  2. Vispa smöret i några minuter. Tillsätt florsockret i några omgångar och vispa emellan. Vispa frostingen i minst 7 min eller tills den är ljus och fluffig. Tillsätt till sist i nektarinpurén och lite färg. Spritsa rosor på cupcakesen. Jag använde mig av Wilton 2D. Håll spritsen rakt ovanför cupcaken och börja med att spritsa i mitten och rör sedan spritsen runt ut mot kanten.
Kommentera

