Redcurrant Cheesecake

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ojdå hej!

Har varit borta ett tag från bloggen och tänkte nu återvända och bjuda på nya härliga recept jag testat på. Detta recept är inte nytt utan jag gjorde denna cheesecake i augusti, men jag tänkte ändå att den förtjänar en plats på bloggen.

Denna cheesecake är härligt syrlig med fräsch smak av bär.. Hade tillgång till en gård full med vinbärsbuskar så jag var bara tvungen att använda dem!

Har nog bakat en del som jag helt enkelt inte fotat men en annan anledning till att jag inte synts till är att jag då och då får lust att dra ner på sockret och annat onyttigt (I blame you summer). Det har jag försökt göra nu ett tag och blivit inspirerad att återigen fylla bloggen med lite nyttigare recept. För sanningen är ju den att det finns massor med godsaker att göra/baka som innehåller annat än smör och socker. MEN! Nu ska ni inte tro att jag gett upp allt det ”förbjudna”. Grejen är den att jag fyller år nästa vecka och då måste jag göra en finfinfin tårta! Nu får jag börja planera, YES!

Cheesecake med röda vinbär

Ingredienser

Botten

  • 10 st digestivkex
  • 25 g smör, smält

Rödvinbärspuré

  • 1,5 l röda vinbär
  • 1 dl socker

Fyllning

  • 400 g philadelphia
  • 2 dl grädde
  • 1 dl kvarg med vaniljsmak
  • 1,5 dl florsocker
  • 1  dl rödvinbärspuré

Garnering

  • 1,5 dl rödvinbärspuré
  • färska vinbär

Gör så här

  1. Mixa digestivkex med smör och tryck ner blandningen i en form (20cm). Ställ åt sidan.
  2. Lägg vinbären i en kastrull och koka upp tillsammans med socker. Passera genom en sil. Låt svalna.
  3. Vispa philadelphia tillsammans med kvarg och socker i en skål. Vispa grädden fluffig en annan skål. Vispa snabbt ihop philadelphiablandningen tillsammans med grädden och rödbinbärspurén.
  4. Häll blandningen i kakformen och till sist mer bärpuré ovanpå kakan. Ställ i frysen i 2-3 h. Ställ kakan i kylen i minst 1 h före servering. Garnera med färska röda vinbär.
Kommentera

