Caramel Mini Cake

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hänger efter lite i mina blogguppdateringar nu igen, ni får ursäkta mig. Jag har fyllt år och firat det i nästan två veckor (min födelsedag är ju höjdpunkten på hösten?!) och nu sitter jag och uppdaterar min blogg. Konstigt hur det kommer sig att jag uppdaterar bloggen just då jag egentligen borde läsa på de två tenter jag har imorgon. Ena är produktutveckling och är det inte precis detta är? Nationalekonomi får jag tyvärr inte att passa in i bilden..

Till min födelsedag gjorde jag en liten men hög tårta fylld och toppad med något så underbart som hemlagad tjinuskisås.. Tårtan har två chokladbottnar och två ljusa bottnar med smak av konjak. På tårtan spritsade jag marängfrosting som är gjord på muscovadosocker istället för strösocker, en otrolig skillnad i smaken måste jag säga! Marängen fick en smak av kaffe och tjinuski den med. Som ni ser har jag nu ÄNTLIGEN skaffat min alldeles egna lilla KitchenAid. Hade lite svårt att välja färg först men till sist valde jag pistage (tyvärr gör inte bilderna färgen rättvisa). Nästa inlägg som hänger efter kommer upp inom kort!

Karamellig födelsedagstårta

Ljus botten

Ingredienser

  • 50 g smör, mjukt
  • 50 g muscovadosocker
  • 1 ägg
  • 50 g mjöl
  • 0,5 tsk bakpulver
  • 1 msk konjak
  • 1 msk lönnsirap

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en form (12 cm)
  2. Vispa smör och socker ljust och fluffigt på medelnivå. Tillsätt ägget och vispa i någon minut.
  3. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en liten skål.
  4. Tillsätt konjak och lönnsirap tillsammans med mjölblandningen,  vispa snabbt ihop till en jämn smet.
  5. Häll smeten i formen och grädda i ca 20 min eller tills en provsticka kommer ut torr. Låt svalna.
  6. Dela bottnen så att du får två jämntjocka bottnar.

Chokladbotten

Ingredienser

  • 20 g kakao
  • 35 g muscovado
  • 80 ml hett vatten
  • 50 g smör
  • 50 g strösocker
  • 1 ägg
  • 0.5 tsk vanilj
  • 75 g vetemjöl
  • 1 krm bikarbonat
  • 1 krm bakpulver

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla formen (12cm).
  2. Blanda muscovado med kakao och vatten. Ställ åt sidan.
  3. Vispa smör och strösocker ljust, tillsätt vaniljextrakt. Vispa i ägget. Blanda mjöl, bikarbonat, bakpulver i en skål.
  4. Fortsätt vispa på låg nivå och häll i mjölblandningen och kakaoblandningen.
  5. Häll smeten i formen och grädda i ugnen i 20-25min eller tills en provsticka kommer ut torr. Låt svalna. Dela bottnen så att du får två jämntjocka bottnar.

Tjinuskisås

Ingredienser

  • 1,5 dl grädde
  • 2,5 dl strösocker
  • 100 g kallt smör, i bitar
  • 0.5 tsk havssalt
  1. Häll grädden i en liten kastrull och värm på låg värme (ska inte koka).
  2. Lägg sockret i en annan kastrull på medelvärme och låt smälta (se upp att det inte bränns)
  3. Rör om då och då tills sockret smält helt och hållet. Tillsätt smöret i omgångar och rör om.
  4. Häll i grädden försiktigt lite i taget och rör tills såsen är jämn. Låt svalna en stund och häll upp i en glasburk.

Karamellfyllning och frosting

  • 110 g smör, rumstemp
  • 55 g philadelphia, rumstemp
  • 0.5 dl tjinuskisås
  • 1 tsk vaniljextrakt
  • 240 g florsocker

  1. Vispa smör krämigt på mediumnivå. Tillsätt färskost, tjinuski och vanilj. Vispa tills du har en jämn blandning. Höj nivån och vispa tills du har en ljus och fluffig smet.
  2. Tillsätt florsocker lite i taget och vispa tills smeten är jämn, i ca 2 min.
  3.  Lägg den första bottnen på ett kakfat och bred över ett jämnt lager frosting. Repetera med två följande bottnar. Lägg på den fjärde bottnen och bred ut ett jämnt lager med frosting över hela kakan. Ställ i kylen.
  4. Då häll på avsvalnad tjinuskisås (lite i taget så att det rinner ner något över kanterna). Ställ i kylen.

Marängfrosting

  • 1 äggvita
  • 0.5 dl muscovadosocker (packat)
  1. Lägg äggvitan och sockret i en värmetålig skål över en kastrull med sjudande vatten. Vispa blandningen tills sockret smält. Häll smeten i en annan skål och fortsätt vispa tills blandningen svalnat, ca 10 min. Fyll en spritspåse med marängfrostingen med stjärnformad tyll och spritsa ut små stjärnor på kakans topp. Bränn av frostingen med en gasbrännare.
4 thoughts on “Caramel Mini Cake

Kommentera

