Lemon cupcakes with Raspberry frosting

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hello weekend! Förutom att jobba i helgen ska jag mixtra ihop ett recept inför nästa söndag. Då deltar jag nämligen i en tårtutställning på Café Rupla i Helsingfors. Blev helt excited och anmälde mig direkt jag såg eventet på fb som ni hittar här. Det är alltså ett event där 15 amatörbakare får visa upp sin hemgjorda kaka/tårta. Det är ingen tävling, utan handlar mer om att samlas med vänner och njuta av en fin tårtstund. Eventet öppnar för ALLA fr.o.m 15.30. Så häng med alla på tårt-tasting söndagen 15.11 kl.15.30! YAAYY!

Här får ni receptet på riktigt smarriga cupcakes med smak av citron och hallon. Det som gör dom härligt saftiga är färskosten i smeten! Dom här gjorde jag till en möhippa för nästan en månad sedan. Får verkligen bli bättre på att planera då jag ska baka nu då det börjar bli mörkt ute. Har bakat lite nu och då men varit färdig först då det är kolmörkt ute och det inte ens löns att plocka fram kameran längre. Lovar att fixa min tårta i tid nästan helg så jag får riktigt fina bilder! 

Citroncupcakes med hallonfrosting

Ingredienser (14st)

  • 3,5 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • en nypa salt
  • 115 g smör
  • 115 g philadelphia
  • 2.4 dl strösocker
  • 3 ägg
  • 2.4 dl gräddfil
  • 1 citron, zest + saft
  • 1,5 dl hallonsylt

Gör så här

  1. Lägg pappersformar i en cupcakeplåt. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Blanda samman mjöl, salt och bakpulver i en skål.
  3. Vispa smör, ost och socker i några minuter till en jämn smet. Tillsätt ett ägg i taget och vispa noga emellan varje.
  4. Vispa på lägsta nivån och varva med gräddfil och mjölblandningen. Tillsätt till sist citronzest och saften.
  5. Häll smeten i cupcakeformarna och grädda i ugnen i ca 15-20 min eller tills en provsticka kommer ut torr. Låt cupcakesen svalna på galler.
  6. Använd en liten sked till att ta ut lite av cupcaken och fyll hålet med lite hallonsylt.

Hallonfrosting

Ingredienser

  • 250 g  osaltat smör, rumstempererat
  • 500 g  florsocker
  • 4 msk hallonsylt
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 1 tsk  rivet citronskal
  •  röd/rosa hushållsfärg

Gör så här

  1. Vispa det rumstempererade smöret fluffigt i några minuter och blanda ner florsocker och vaniljpulver.
  2. Vispa i cirka 5 minuter tills krämen blir fluffig.
  3. Tillsätt hallonsylt, citronskal och rosa/röd hushållsfärg och vispa på låg hastighet tills smeten är jämn.
  4. Spritsa rosor i mitten av cupcakesen (jag använde tyllen Wilton 4D). Spritsa små stjärnor runt rosorna.
One thought on “Lemon cupcakes with Raspberry frosting

Kommentera

