Christmasy Naked Cake

2015-12-09 09.50.192015-12-09 09.47.022015-12-09 09.54.58

Hallå kära vänner! SNART ÄR DET JUL! 15 dagar kvar faktiskt. Det ska bli så skönt att få spendera några dagar extra i Malax. Sen kan man rulla hem till Helsingfors då man fått nog av julmatsresterna (ser fram emot julskinka på bröd med senap!!). Jag vill se på Kalle anka, eller iaf höra ljudet av det på tv. Det skulle få bli lite kallare förstås, regnslaskigt mörker känns lite för dystert. Men därför har vi ju alla julljusen! Vi har t.o.m skaffat oss en julgran hit till Åggelby. Fast den är vit och plastig känns den ändå helt okej med sina glittriga bollar. Det här är tiden då jag skulle vilja baka 100 olika juliga bakverk på kort tid. Och kanske också tiden då jag får flest nervsammanbrott p.g.a ljuset som inte existerar för att jag ska få bra bilder.

Jag är ingen kaffedrickare, utan tar en kopp te istället. Fast min favorit klassas inte som te heller, pratar alltså om Rooibos. Hittade för ett tag sen en jättegod variant med juliga smaker (bl.a. saffran, kanel, ingefära). Kakor och andra bakverk smaksatta med Earl Grey var ju inne där ett tag för att inte tala om årets blossa som också smaksatts med det traditionella teet. Jag ville istället smaksätta min tårta med mitt nyfunna Rooibos. Man kan förstås välja vilken tesort som helst, men det är bäst att använda ett te som har mycket smak. Har ett kardemumma- och ett chaite från Indien som också skulle ha passat riktigt bra. Rooibostårtan fyllde och toppade jag med en färskostfrosting (favorit i repris) och eftersom det är juletider ville jag få med lite sprak i bilderna i form av ”tomtebloss”. Eller vad säger jag – sprakanstickor är ett mycket bättre ord.

 

Naked Cake à la Christmas Rooibos

Ingredienser

  • 2.5 dl mjölk
  • 1.5 tsk Rooiboste med julkryddor
  • 6 dl mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 0.5 tsk bikarbonat
  • en nypa salt
  • 2.5 dl muscovadosocker
  • 225 g smör, rumstempererat
  • 3 ägg
  • 120 ml turkisk jogurt
  • 1 tsk vaniljextrakt

Gör så här

  1. Smörj och mjöla två formar (20cm). Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Värm upp mjölken och häll i en kopp med rooibos. Täck koppen med platsfolie och låt stå i minst 5 min. Låt svalna.
  3. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål.
  4. Vispa smöret mjukt. Tillsätt socker och vispa i några minuter. Tillsätt ett ägg i taget och vispa mellan varje.
  5. Blanda rooibosmjölken med jogurt och vaniljextrakt.
  6. Varva med mjölblandning och vätskeblandning och rör om tills smeten precis går ihop.
  7. Fördela smeten jämnt mellan formarna. Grädda i ugnen i 15-20 min eller tills en provsticka kommer ut torr. Låt svalna i formarna i 5 min innan du tar ut bottnarna ur formarna och låter svalna på galler helt.

 

Färskostfrosting

  • 200 g smör, rumstemp.
  • 200 g florsocker
  • en nypa salt
  • 300 g philadelphiaost
  • 100 g tjock turkisk jogurt, avrunnen
  • citronzest
  1. Kör smörigt krämigt i hushållsassistent
  2. Tillsätt florsocker och salt, kör på hög hastihet tills smöret är vitt och fluffigt (minst 5 min)
  3. Sänk till låg hastighet och tillsätt philadelphiaosten och jogurt. Kör på låg hastighet tills konsistensen är jämn. Tillsätt citronsaft.
  4. Smaka av och tillsätt ev. mer citronsaft eller mjölk om konsistensen är för fast.
  5. Fördela frosting jämnt på den första kakbottnen. Lägg på den andra bottnen och bred ut ett jämnt lager frosting över hela kakan.
Kommentera

