Gingerbread squares

20151129_145954 (1)20151129_15015320151129_15022020151129_145300

Mera julbakning! Om ni tycker om pepparkakor ska ni testa det här receptet. Gick igenom köksskåpen sist jag var i Malax och plockade fram alla juliga kryddor jag hittade till det här receptet. Och för att göra dem extra goda toppade jag dem med färskostfrosting. Jag vet, använder den frostingen heeela tiden, men den är ju så god! Ska försöka bli bättre med att utveckla nya toppings/frostingar med olika smaksättningar.

Kollade precis på Jul med Ernst och vill absolut testa att göra pepparkakspinnar med parmesan, vilken rolig kombo! Fast jag kan sitta och grimasera åt hans dekoreringar är han ju ändå ett måste. Då jag tar jullov ska jag försöka hinna testa på så många nya recept jag bara hinner. Vill bl.a. testa göra en dadelkaka dvs sticky date pudding, med betoning på sticky. Skulle också vilja baka bulla med saffran eller andra juliga kryddor, julgodis i olika former och också någon dessert med lite mer freshör.

Pepparkaksrutor med färskostfrosting (20 rutor)

Ingredienser

  • 4.5 dl mjöl
  • 2.5 tsk ingefära
  • 1 tsk bikarbonat
  • 0.5 tsk bakpulver
  • 1 tsk kanel
  • 1 tsk kardemumma
  • 0.5 tsk malen kryddnejlika
  • 0.5 tsk malet pomeransskal
  • 0.5 tsk salt
  • 115 g smör, smält
  • 2.5 dl farinsocker
  • 0.5 dl mörk sirap
  • 2 dl gräddfil
  • 2 ägg
  • 100 g vit chokladknappar

 

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175 grader. Förbered en djup plåt med bakplåtspapper.
  2. Blanda ihop mjöl, ingefära,bikarbonat, bakpulver, kanel, kardemumma, kryddnejlika, pomeransskal och salt.
  3. Vispa ihop farinsocker, smält smör, sirap, gräddfil och ägg. Tillsätt mjölblandningen och rör om försiktigt.
  4. Häll smeten i formen och grädda i 30-35 minuter. Låt svalna.

 

Färskostfrosting

  • 115 g smör
  • 250 g Philadelphiaost
  • 1 nypa salt
  • Ca 4 dl florsocker
  • 1 msk citron- eller apelsinsaft
  1. Vispa smöret i en minut. Tillsätt florsocker lite åt gången. Vispa ca 5 min.
  2. Tillsätt ost, saften och salt. Vispa tills smeten går ihop.
  3. Fördela frostingen över kakan och skär rutor med en vass kniv.

Lämna en kommentar