Colorpop cupcakes

20160831_11020020160831_11315620160831_11321820160831_11070520160831_11181520160831_111452

Sommaren är förbi och jag har samlat på mig många roliga minnen från resor, semestern, festival, utehäng, picnic, stughäng.. Listan är lång! Känner mig nöjd med sommaren och har inget emot att hösten börjar. Hösten känns alltid som en nystart och som en tid för förändringar. Som vissa av er märkt går uppdaterandet av bloggen upp och ner. Min relation till bakning är speciell och fungerar som en slags powerboost för mig då jag behöver det. Nu känner jag på mig att en kreativ del av mig håller på att vakna upp! Har redan planerat in flera recept som jag kommer att testa i höst, bl.a. vill jag göra nåt fabulöst till min födelsedag.

Den första större förändringen är att jag nu har slutat på mitt jobb. Bestämde mig helt enkelt för att utbildningen måste ha högsta prioritet. I förrgår gjorde jag mitt sista skift och bjöd mina arbetskompisar på dessa färgsprakande minicupcakes. De var hur kul som helst att testa olika spritstekniker och dekorationer. Tycker jättemycket om allt roligt jag fått av min syster från en baking shop i New York. Ovan har jag använt bl.a. ätbart glitter, hjärtan, stjärnor, kulor. Receptet hittar ni under!

Hallon-lime minicupcakes

Ingredienser

  • 110 g smör
  • 150 g strösocker
  • 75 g rörsocker
  •  2 ägg
  • 275 g mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 lime, saft och zest
  • 45 g turkisk jogurt
  • 0.75 dl mjölk
  • 2 dl hallon

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175 grader. Ställ färdigt fram små cupcakeformar på en plåt (använd cupcakeplåt om du gör normalstora).
  2. Vispa smöret fluffigt i 30 sek. Tillsätt sockret och vispa i 5 minuter tills du fått en lätt och luftig smet. Tillsätt ett ägg i taget och vispa ordentligt efter varje.
  3. Blanda mjölk, turkisk jogurt och limesaft samt zest i en kopp. Blanda mjöl och bakpulver i en skål. Tillsätt de två blandningarna å smeten och vänd om försiktigt tills smeten precis går ihop.
  4. Fördela smeten i formarna och tryck ner några hallon i varje form. Grädda i ugnen i 12-15 min.

Limesmörkräm

  • 125 g smör, rumstemp.
  • 250 g florsocker
  • 50 g turkisk jogurt
  • 1 lime, saft
  • blå, röd, lila livsmedelsfärg
  • Dekorering: ätbart glitter, stjärnor, hjärtan, kulor

Gör så här

  1. Vispa smöret krämigt i en minut. Tillsätt florsocker gradvis och saften från en lime. Vispa i 10 min.
  2. Tillsätt turkisk jogurt och vispa tills frostingen är jämn och slät.
  3. Fördela frostingen i några skålar och blanda livsmedelsfärg enligt tycke. Jag har använt en rad olika tyllar för att få till olika frostingstilar. För att få till rosorna använde jag Wiltons 4d tyll (stjärnformad). Det är bara att testa sig fram!
Kommentera

