Cider infused Apple pie

20160923_143417

20160923_172426

20160923_143650

Hösten är här! Krispiga kvällar, tända ljus, äppelsäsong, ruska och nystart är bara några grejer som jag gillar med hösten. Det har varit riktigt härligt hittills och man får lov att njuta av alla soliga dagar. Den här månaden är full av roliga helger med bl.a. kryssning, middagar och finbesök. Jag har en del recept som står på kö till bloggen som jag ska försöka få ihop denna vecka. Har bl.a. gjort en födelsedagstårta, kanelbullar och ett cheesecakerecept ska testas i helgen. Ska verkligen försöka planera in min bakning lite bättre nu framöver då det börjar bli mörkt ute. Hann redan vara med om en misslyckad fotosession p.g.a. för sen fotografering. 😦

Detta recept tillägnar jag alla äppelälskare. Gjorde denna paj då jag jag var på besök hemma i Malax. Där finns några äppelträd på gården som var helt fullproppade med äpplen. En syrlig sort i en härlig rosa färg. Ville göra en så äpplig paj som var möjligt och det kan man ju säga att det blev med en fyllning som innehöll 20 små äpplen. Dessutom kokade jag upp äppelskivorna med en skvätt mustig äppelcider för att få en ännu intensivare smak. Äppelpajen serveras bäst ljummen med en kula vaniljglass eller med en riktigt god vaniljsås.

Äppelpaj

Ingredienser

Pajdeg

  • 150 g kallt smör, tärnat
  • 4 dl vetemjöl
  • 0.5 dl florsocker
  • 1 ägg
  • 0.5 msk kallt vatten

Fyllning

  • 20 små äpplen
  • 1dl äppelcider
  • 0.75 dl farinsocker, packad
  • 50 g smör
  • 2 tsk kanel
  • 1 citron, saften
  • en nypa salt

 

Pajdeg:

  1. Nyp ihop smör, mjöl och socker. Tillsätt ägg och vatten och jobba snabbt ihop till en deg utan att knåda. Plasta in degen och ställ i kylen medan du gör fyllningen.
  2. Sätt ugnen på 175 grader.
  3. Skala och skiva äpplen (det får vara många eftersom äpplena kommer att krympa under kokningen och i ugnen). Koka upp äppelbitarna tillsammans med äppelcider i en stor panna på medelvärme i 10 min. Tillsätt socker, citron, kryddor och smör. Låt äppeln karamelliseras i ca 5 min. Ställ åt sidan.
  4. Ta ut mördegen ur kylen och dela degen i två delar, ena delen något större än den andra
  5. Ta den ena delen och kavla ut degen till en rund cirkel på ett mjölat bakbord.
  6. Kavla upp degen försiktigt på kaveln och rulla ut degen över pajformen (cm). Tryck ner degen i pajformen och
  7. Fyll pajen med fyllningen.
  8. Kavla ut resten av degen tunt till en rektangel. Skär ut fem långa  lika breda slingor (1.5 cm). Skär varje slinga i ytterligare 3 smala slingor. Gör fem flätor av slingorna. Du ska nu ha 5 långa flätor. Lägg tre flätor över pajen. Lägg de två kvarvarande flätorna runt längs med pajformen.
  9. Grädda i ca 20 minuter.
Kommentera

