Chocolate-strawberry cake

20161001_18361520161001_18371520161001_18374120161001_183953

Förra veckan kändes som en enda lång fest. Det var nämligen min födelsedag! Har ännu inte kommit till det stadiet där man inte längre vill fira sin födelsedag och jag hoppas att jag inte kommer dit nångång heller. Hade det riktigt trevligt med middag, tårtbakning, hotellfrukost, födelsedagsfest, dans som avslutades med en riktigt svullig söndagshamburgare! Tackar alla festdeltagare och presentgivare. Ett speciellt tack går ut till Jonna, Emelie och Esa ❤ Tack! I had a blast.

Som jag i ett tidigare inlägg nämnde, blev fotograferingen lite sen så bildernas kvalitet fick lida en aning. Men tårtan var jag riktigt nöjd med eftersom chokladbottnarna blev riktigt luftiga och lätta men ändå chokladiga. Tårtan fylldes med en färkost-jordgubbsfyllning som förde tankarna till sommaren. Eftersom temat var glitter och silver spritsade jag i olika gråa toner och pyntade tårtan med kakglitter, sockerpärlor och en caketopper jag beställt från Ebay. Yay!

Chokladtårta med jordgubbsfyllning

Ingredienser

Kaka

  • 75 g choklad
  • 0.5 dl kakao
  • 2.5 dl hett vatten
  • 150 g smör, rumstempererat
  • 2.5 dl farinsocker
  • 2 ägg, rumstempererade
  • 3.5 dl mjöl
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
  • 3 msk turkisk jogurt
  • 1 tsk vaniljextrakt

 

Gör så här

  1.  Sätt ugnen på 175 g och smörj och mjöla två formar (15cm). Lägg kokande vatten, choklad, och kakao i en liten skål och rör om tills chokladen smält.
  2. Vispa smör och socker ljust och fluffigt i minst 5 min. Tillsätt ett ägg i taget och vispa ordentligt emellan.
  3. Blanda mjöl, bikarbonat, bakpulver och salt i en liten skål. Tillsätt mjölblandning varvat med turkisk jogurt. Tillsätt vaniljextrakt och rör om tills smeten går ihop.
  4. Fördela smeten jämnt i formarna och grädda i ugnen i 20-25 min eller tills en provsticka kommer ut torr. Låt svalna i formarna i 5 min och låt sedan bottnarna svalna helt på galler.
  5. Skär kakbottnarna i fyra jämntjocka lager.

 

Jorgubbsfyllning

Ingredienser

  • 100 g smör
  • 200 g florsocker
  • 200 g färskost
  • 0.5 dl jordgubbspuré
  • 3 msk citronsaft

 

  • 1 dl jordugbbspuré
  1.  Vispa smöret mjukt i 2 minuter. Tillsätt florsocker och vispa i 5 min.
  2. Tillsätt färskost, jordgubbspuré och citronsaft. Vispa tills du har en jämn konsistens
  3. Fördela jordgubbspuré på den första bottnen och sedan ett lager fyllning, fortsätt på samma sätt med två följande bottnar. Lägg på den sista bottnen. Ställ i kylen medan du gör toppingen.

 

Smörkrämstopping

  • 150 g smör
  • 300 g florsocker
  • 0.5 dl färskost
  • 0.5 tsk vaniljextrakt
  • svart livsmedelsfärg

 

  1. Vispa smöret mjukt. Tillsätt florsocker lite i taget under vispning. Vispa frostingen i ca 10 min tills du fått en jämn konsistens. Tillsätt färskost och vaniljextrakt.
  2. Fördela ett jämnt lager frosting över kakans sidor och topp, lämna en del till dekoreringen. Dela upp kvarvarande frosting i fyra skålar och tillsätt lite svart färg i den första, lite mer i två andra skålar och ännu lite mer i den fjärde. Välj en tyll med liten rund öppning och spritsa den mörkaste frostingen längst ner längs med kakans sida, fortsätt med den ljusare och till sist med den ljusaste högst upp på kakans sida.
  3. Nu borde du ha en skål kvar med frosting som du använder till att spritsa kakans topp med en lite större rund tyll. Börja utifrån och spritsa in mot kakans mitt.
  4. Dekorera med silverkulor och kakglitter. Servera!

 

Kommentera

