Mini Apple pie

20161028_16180620161028_16181820161028_16212920161028_16245720161028_16255520161028_162606

Har aldrig ägt en ordentlig systemkamera och lärt mig alla tips och trick i fotografering. Måste säga att en del av mina äldre inlägg får mig att slå handen i pannan. Kan inte nu heller kalla mig fotoexpert men jag tycker ändå att man ser en klar utveckling då man skrollar genom inläggen fram till idag. Bra att det går åt rätt håll! Då jag fotade denna minipaj hade jag lite mer tid så jag lekte lite med ljus och skuggor. Ville också pröva att pudra florsocker över pajen och fånga det på bild. Skulle förstås ha varit roligt med att fånga pudret i en stillbild med bra skärpa men detta blev ändå lite kul. Detta gjorde jag helt själv, pudrade och tog foto samtidigt, mighty imponerad av mina egna skills…

Det här var nog den sista äppelpajen jag gör i år! Märkte ni att det precis bytte årstid? Det har snöat en hel del och mer är på kommande. Så känns lite konstigt att posta ett höstigt äppelpajrecept nu men vi kan väl säga att florsockret får symbolisera snö, hehe. Hade lite äpplen kvar från esas familjs stuga och var dessutom sugen på något gott så äppelpaj fick det bli. Denna paj är suuupersnabb att göra och riktigt god också. Denna äppelpaj skiljer sig från tidigare pajer eftersom jag gjort en syrlig kräm på turkisk jogurt som fördelas runt äppelskivorna. Mandelhacket ger också en trevlig crunch till de mjuka äppelskivorna. Serveras definitivt med en boll vaniljglass.

Snabb miniäppelpaj

Ingredienser

  • 0.5 färdig mördegspaket
  • 4 små gröna äpplen
  • 2 msk farinsocker
  • 1 tsk kanel
  • 1 dl turkisk jogurt
  • 1 ägg
  • 0.5 dl mandel

 

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175 grader. Tryck ut mördeg i pajformen (20cm).
  2. Skala och skär äpplen i jämntjocka, rätt så tunna skivor.
  3. Vispa ihop jogurt, ägg, farinsocker och kanel. Hacka mandel.
  4. Lägg äppelskivor i pajformen, lämna lite mellanrum för jogurtkrämen.
  5. Häll jogurtkrämen i mellanrummen, så att äppelskivorna inte helt täcks av krämen.
  6. Strö hackade nötter längs pajens kant. Grädda i ugnen i 25-30 minuter eller tills pajen fått en gyllenbrun färg. Pudra över florsocker och servera med glass.
Kommentera

