Blueberry crumble muffins

 1485587928890148558716700014855873383881485587808362

Halla 2017! Visst blir du ett bra år? Jag känner det på mig. Förändringar ligger i luften med nytt jobb och kandiarbete. Kanske lite sent att börja prata om nyårslöften men jag har faktiskt tänkt lite på det, och nu pratar ja inte om att sluta äta godis, utan mer om målsättningar. Jag vill komma bort från x antal rädslor och sluta stressa över sånt jag inte kan påverka. Så hejdå comfort zone! Nu gäller det bara att hänga med i svängarna och komma ihåg att ha roligt samtidigt. Lite klyschigt va? Men det blir nog bra ändå!

Muffins! Finns inte ett enda muffinsrecept på min blogg, skamligt. Men nu hörni, nu ska ni få ett recept på riktigt goda blåbärsmuffins. Dessa muffins toppas med en havrecrumble och fylls med mycket blåbär. För att bryta av sötman la jag i turkisk jogurt och så kardemumma förstås för extra smak. Ja, det är bara att slänga ihop lite ingredienser och så har du en lyxig helgfrukost i äkta amerikansk stil.

Blåbärsmuffins med havresmul (8 st)

Ingredienser

Havresmul

  • 0.75 dl rörsocker
  • 0.5 dl vetemjöl
  • 0.5 dl havregryn
  • 50 g smör

Blåbärsmuffins

  • 75 g smör
  • 1.5 dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 ägg
  • 2 dl havregryn
  • 2 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 0.5 tsk kardemumma
  • 1 dl turkisk jogurt
  • 3 dl blåbär, frysta

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg papperformar i en muffinsplåt.
  2. Smul: Nyp ihop alla ingredienser till en smulig massa. Ställ åt sidan.
  3. Muffins: Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt.
  4. Blanda havregryn, vetemjöl, bakpulver och salt. Varva mjölblandning med jogurt och smör och rör om till en jämn smet. Tillsätt frysta blåbär.
  5. Fördela smeten i muffinsformarna och lägg på några blåbär i varje form. Strö över smulblandningen och grädda muffinsen i ca 20 min eller tills en provsticka kommer ut torr.
Kommentera

