Copper Drip cake

20170218_133346.jpg

20170218_165640.jpg

20170218_165713.jpg

Inspiration till mina bakverk får jag ofta från sociala medier, såsom Instagram och Pinterest. Om Esa märker att jag suttit och stirrat på telefondisplayen ett bra tag kan det bero på att jag är på jakt efter de senaste baktrenderna. Hur kul som helst ju! En av mina instagramfavoriter är @cakesbycliff som gör helt sjukt häftiga tårtor med grym precision. Baking goals ❤

En av trenderna som har varit på tapeten ett bra tag nu är drip cakes. Kul effekt som går att variera på många olika sätt. Har gjort några försök tidigare, men måste nog säga att jag lyckades bäst den här gången. Droppeffekten görs i detta recept med en chokladganache som är riktigt enkel att göra. Kopparskimret fick jag till genom att pensla på en blandning av vodka och metallic dust.

Det var meningen att jag skulle dekorera tårtan med macarons och försöka göra ”chokladsegel” men hade inte tillräckligt med tid för det denna gång. Som tur får jag en ny chans nästa månad, fick nämligen ett  bakprojekt häromdagen. Då ska jag definitivt ta ut svängarna med tårtdekorationerna.  Ska börja planera nästa vecka och se till att alla element hinner göras i tid. 🙂

 

Citrus-karamelltårta med chokladdropp

Kakbottnar

Ingredienser

  • 225 g smör, mjukt
  • 3.5 dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 4 ägg, rumstemp.
  • 375 g mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 nypa salt
  • 2 dl turkisk jogurt, rumstemp.
  • 1 citron, skal och saften från 1/2

Gör så här

  1. Smörj och mjöla två runda formar (20cm). Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt i en skål.
  3. Vispa smöret mjukt i 1 min. Tillsätt socker och vaniljsocker. Vispa blandningen ljus och fluffig, 3-4min.
  4. Tillsätt ett ägg i taget och vispa noga mellan varje.
  5. Blanda jogurt med citronsaft och skal. Vispa på lägsta nivån och varva med jogurtblandning och mjöl tills smeten går ihop.
  6. Fördela smeten jämnt i formarna och grädda i ugnen 30-40 min (byt plats på formarna efter 20min) eller tills en sticka kommer ut torr. Gör karamellen medan kakan gräddas. Låt kakorna svalna ca 5min i formarna. Låt svalna helt och hållet på galler. Gör fyllningen och frostingen medan tårtbottnarna svalnar.

Fyllningar och frosting:

Apelsinkaramell

  • 2.5 dl socker
  • 100 g smör, i kuber
  • 1.5 dl grädde
  • 0.5 apelsin
  • 0.5 tsk salt
  1. Smält socker i en liten kastrull på låg värme. Se till att det inte bränns!
  2. Tillsätt smörkuber lite åt gången och rör om emellan.
  3. Rör i grädden och apelsinsaft i några omgångar och rör om. Tillsätt salt och apelsinzest. Låt svalna och häll i en glasburk.

Färskostfyllning

  • 1.5 grädde
  • 300 g färskost
  • 1 dl socker
  • 1.5 tsk vaniljextrakt
  1. Vispa grädden i någon minut tills den är fluffig. Tillsätt färskost, socker och vaniljextrakt. Ställ i kylen.

Citronfrosting

  • 200 g smör
  • 350 g florsocker
  • 0.5 dl färskost
  • 2 msk citronsaft
  • svart livsmedelsfärg
  1. Vispa smöret mjukt, tillsätt philadelphia. Sikta i florsocker lite i taget, medan du vispar. Vispa frostingen i ca 10 min tills du fått en jämn konsistens. Smaksätt med citronsaft. Om frostingen är för tjock kan du vispa i några msk grädde. Ställ i kylen.

Sätt ihop tårtan:

  1. Dela kakorna med en vass kniv så att du får fyra bottnar.
  2. Vänd första bottnen upp och ner på ett fat, lägg 3-4 dl frosting i en spritspåse och spritsa en ring längs med kakans kant. Bred ut färskostfyllning in i rundeln, ringla över apelsinkaramell och lägg på nästa botten. Repetera proceduren med två följande bottnar. Lägg på sista bottnen som lock.
  3. Använd en spatel till att fördela resten av frosting jämnt över hela kakan. Jämna ut kanter och topp med en spatel av metall för att få ett jämnt resultat. Ställ i kylen i minst 10 min. Gör chokladganachen.

Dekorering:

Chokladganache

  • 75 g choklad
  • 75 g grädde

Kopparfärg

  • kopparpulver
  • 1 msk vodka
  1. Chokladganache: Värm upp grädden i micro eller kastrull i en skål. Lägg i choklad och rör om tills chokladen smält. Ganachen ska vara ganska rinnig. Häll ganachen i spritspåse och låt svalna i några minuter.
  2. Klipp ett litet hål i spritspåsen och spritsa ganachen längs med kakans kant så att ganachen rinner ner på sidan. Ställ i tårtan i kylen.
  3. Dekorering: blanda vodka och kopparpulver. Använd en liten pensel till att måla kopparfärg på chokladganachen.
Kommentera

