Japanese Cotton Cheesecake

20170417_122425.jpg20170417_122821.jpg20170417_122845.jpg20170417_122751.jpg

Tjena tjena. Det är juni! …och regnet öser ner utanför. Men det kan ju vara lite mysigt ibland? Speciellt då man kan se fram emot en bra film och rabarbercrumble. Även fast vädret varit ganska dystert idag har jag varit på så himla bra humör! Min förkylning håller på att gå över och imorgon är det fredag! Dessutom fick jag in sista studiepoängen för våren. För en kurs som jag fasat för över ett år. Statistiken. En kurs jag absolut trodde att jag inte skulle komma mig igenom. Och idag fick jag min första femma. I statistik! Jag måste också säga att mina mattekunskaper är = 0. Ursäkta mig men jag måste få ventilera detta. WOHO! Jaja, nog om det. Bröllop blir det i helgen så det ska bli kul. Det blir mitt andra bröllop i sommar. Alltid kul och se vad folk har hittat på 🙂

Här får ni ett recept på en härligt fluffig cheesecake med ytterst få ingredienser. Definitiv melt in your mouth-effect och perfekt att göra kvällen innan!

 

Japansk cheesecake

Ingredienser

  • 5 ägg, rumstempererade
  • 200 g färskost
  • 250 g vit choklad

 

  • färska hallon

Gör så här

  1. Värm ugnen till 200 grader. Förbered en form med löstagbar kant med bakplåtspapper genom att klippa ut en rundel av papper till bottnen samt en lång, hög remsa som du fäster m.h.a. lite olja på kakans kant. Bakplåtspappret får sticka upp flera centimeter över formens kant.
  2. Smält vit chokladen i micron i 30 sekunders intervaller, rör om emellan. Blanda choklad tillsammans med färskost. Låt svalna något och tillsätt sedan äggulorna.
  3.  Vispa äggvita hård med elvisp. Tillsätt varsamt vispad äggvita i chokladblandningen i tre omgångar.
  4. Koka upp vatten och häll vatten i en ugnsform som rymmer kakformen. Häll smeten i formen och lägg kakformen i ugnformen (du lägga aluminiumfolie under formen för att undvika att vatten sipprar in).
  5. Grädda i ugnen i 15 minuter. Grädda i ytterligare 15 minuter i 160 grader. Stäng av ugnen och grädda i 15 minuter till. Låt svalna helt och hållet. Ställ i kylen i några timmar före servering. Servera med färska bär.
Kommentera

