The Swedish ”Kladdkaka” (glutenfree)

Hur skulle det sitta med en bit kladdkaka?

Försökte igår komma på vad jag skulle kunna baka som skulle gå snabbt och enkelt och ändå ge ett snyggt slutresultat. Det var ett tag sen jag gjorde en kladdkaka, tänkte jag. Men dom brukar ju sist och slutligen se lite tråkiga ut? Så varför inte piffa upp med lite spritsad karamell- och chokladfrosting? Så fick det bli!

Salt karamellsås råkade jag faktiskt ha i frysen så den fick åka i min frosting. Den kan med fördel bytas ut mot t.ex. nutella eller smält vit choklad.

Det svåra med att göra en kladdkaka är att veta när man ska ta ut den ur ugnen. På många recept är den angivna gräddningstiden 10-20 minuter. Det är främst för att alla ugnar är olika. Man måste helt enkelt själv hålla koll bra koll på kakan. Min kaka gräddade jag i ca 18 minuter så att kakans mitt förblev kladdig men ändå fast. Om du vill ha en rinnigare variant löns det att ta ut kakan då det just och just bildats en skorpa på kakan.

Kladdkaka med chokladfrosting (glutenfri)

Kladdkaka:

Ingredienser

  • 150 g smör
  • 170 g mörk choklad (70 %)
  • 3 ägg
  • 2,5 dl socker
  • 2 dl glutenfritt mjöl
  • 1 tsk vanilj
  • 1 nypa salt

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 200 grader. Förbered en form med löstagbar kant (20cm) med bakplåtspapper. Smörj och bröa formen.
  2. Smält smöret och chokladen, rör i vanilj.
  3. Blanda chokladblandningen med resten av ingredienserna.
  4. Häll smeten i den förberedda formen och grädda i ugnen i 10-20 minuter (beroende på hur kladdig kaka du vill ha)
  5. Låt svalna. Gör frostingen.
  6. Använd en valfri tyll (jag använde Wilton 4B) och spritsa ”stjärnor” på kakan. Servera med en klick grädde!

Karamell och chokladfrosting:

Ingredienser

  • 100 g smör, mjukt
  • 1,5 dl florsocker
  • 1 tsk vanilj
  • 1 msk kakao
  • 25 g mjölkchoklad
  • 0.5 dl salt karamellsås

Gör så här

  1. Smält mjölkchokladen och ställ åt sidan. Vispa upp smöret i en minut. Lägg i florsocker och vanilj, vispa i 5 minuter.
  2. Dela upp smörkrämen i tre små skålar.
  3. Blanda i mjölkchokladen i en skål. Kakaon i nästa och karamellsåsen i den tredje skålen med smörkräm.

Lämna en kommentar